دانلود پایان نامه ارشد حقوق کودکان متولد از طرق مختلف تلقیح مصنوعی
فهرست مطالب
عنوان مطالب صفحه
1. تلقیح مصنوعی. 2
1-1.تعریف تلقیح مصنوعی. 2
1-2. تاریخچه تلقیح مصنوعی. 3
1-3. دلایل به كارگیری تكنیكهای تلقیح مصنوعی. 6
1-3-1. علل ناباروری مردان. 7
1-3-2. علل ناباروری زنان. 8
1-4 . تكنیكهای جدید در درمان ناباروری. 9
1-4-1. شناخت اصطلاحات پزشكی و علائم اختصاری آنها9
1-4-1-1. اصطلاحات پزشكی. 9
1-4-1-2. علائم اختصاری. 12
1-4-2. تكنیكهای كمكی تولید مثل (A.R.T)13
1-4-2-1. روش باروری در داخل رحم (I.U.I)13
1-4-2-2. روش باروری در لوله آزمایش (I.V.F)13
1-4-2-3. روش زیفت (Z.I.F.T)13
1-4-2-4. روش گیفت (G.I.F.T)14
1-4-2-5. روش (I.C.S.I)14
1-4-2-6-1. اهدای گامت.. 14
1-4-2-6-2. اهدای جنین. 15
1-4-2-6-3. رحم جانشین (جایگزین)15
2. حقوق كودكان. 16
2-1. نسب.. 16
2-1-1. تعریف نسب.. 17
2-1-2. پیدایش نسب.. 18
2-1-3. اقسام نسب.. 20
2-1-3-1. نسب قانونی. 20
2-1-3-2. نسب در حكم قانون. 21
2-1-3-3. نسب غیر قانونی. 22
2-1-3-4. نسب در موارد اختلاف (نسب ناشی از تلقیح مصنوعی)23
2-1-4. طرق اثبات نسب.. 27
2-1-4-1. امارهی فراش.. 27
2-1-4-1-1. تعریف اماره ی فراش.. 28
2-1-4-1-2. شرایط اجرای اماره فراش.. 30
2-1- 4- 1-3. اعتبار اماره فراش.. 34
2-1-4-2. دلایل دیگر. 35
2-2. حقوق مالی كودك.. 36
2-2-1. ارث كودك.. 37
2-2-2. نفقه كودك.. 38
2-3. حقوق غیر مالی كودك.. 40
2-3-1. حضانت:40
2-3-1-1. چه كسی در حضانت اولویت دارد و دلایل آن:40
2-3-1-2. شرایط حضانت.. 41
2-3-2. تربیت كودك.. 42
2-3-3. ولایت بر كودك.. 44
2-3-4. محرمیت.. 46
2-3-4-1. قرابت نسبی. 46
2-3-4-2. قرابت سببی. 47
2-3-4-3. قرابت رضاعی. 48
2-4. حقوق معنوی كودك.. 50
2-4-1. حق هویت.. 51
2-4-1-1. حق نامگذاری. 51
2-4-1-2. حق تابعیت.. 52
2-4-2. حق آزادی. 53
2-4-3. حق تمامیت جسم و روان. 53
فصل دوم56
كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 57
1. جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 57
1-2. نظرات فقهای امامیه58
1-2-1. جواز لقاح مصنوعی با اسپرم شوهر. 58
1-2-2. حرمت لقاح مصنوعی با اسپرم شوهر. 61
1-3. نظرات فقهای اهل سنت.. 63
1-3-1. جواز تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 63
1-3-2. حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 69
1-4-1. باروری بعد از طلاق. 73
1-4-1-1. نظرات فقهای امامیه74
1-4-1-2. نظرات فقهای اهل سنت.. 75
1-4-2. باروری بعد از فوت.. 77
1-4-2-1. نظرات فقهای امامیه78
1-4-2-2. نظرات فقهای اهل سنت.. 81
1-4-3. باروری در ایام عده وفات یا پس از آن. 83
1-4-3-1. باروری در ایام عده وفات.. 84
1-4-3-2. باروری پس از ایام عده وفات.. 84
1-4-4. اسپرم ها یا جنین های منجمد باقی مانده85
2. حقوق كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 87
2-1. نسب كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 87
2-1-1. منشأ انتساب كودك به پدر87
2-1-2. منشاء انتساب كودك به مادر89
2-1-3. از نظر برگزیده90
2-1-4. حقوق تطبیقی و تلقیح با اسپرم شوهر. 92
2-2. حقوق مالی كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 93
2-2-1.توارث كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 93
2-2-1-1. توارث پس از فوت زوج صاحب اسپرم یا طلاق. 94
2-2-2. نفقه كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 95
2-3. حقوق غیر مالی كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 96
2-3-1. حضانت كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 96
2-3-2. تربیت كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 97
2-3-3. ولایت بر كودك متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 98
2-3-4. حرمت نكاح کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 99
2-4. حقوق معنوی كودك متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 99
2-4-1. حق هویت.. 100
2-4-1-1. حق نامگذاری. 100
2-4-1-2. حق تابعیت.. 100
2-4-2. سایر حقوق معنوی كودك.. 101
فصل سوم103
کودکان متولد از اهدای اسپرم104
1. جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه104
1-1. حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه110
1-1-1. نظرات فقهای امامیه110
1-1-2. نظرات فقهای اهل سنت.. 115
1-1-3. استدلالاتی پیرامون حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه121
1-1-3-1. اثبات حرام بودن تلقیح اسپرم بیگانه با استناد به آیات قرآن کریم. 121
1-1-3-2- جمع بندی نظریات مفسران. 125
1-1-3-3. اثبات حرام بودن تلقیح با اسپرم بیگانه با استناد به روایات.. 129
1-1-3-4. اثبات حرام بودن تلقیح اسپرم بیگانه با استناد به علم اخلاق. 134
1-2. جواز تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه135
1-2-1. نظرات موافقین تلقیح با اسپرم بیگانه136
1-2-2. استدلالات موافقین. 138
1-2-3. جمع بندی نظرات موافقین تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه142
1-3- حقوق تطبیقی تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه147
1-3-1. شورای اروپا148
1-3-2- فرانسه148
1-3-3. انگلستان. 149
2- حقوق کودکان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه150
2-1. نسب کودکان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه150
2-1-1. پدر بیولوژیک.. 150
2-1-1-1. عدم پیوستگی نَسَبی. 150
2-1-1-2. تفاوت میان موارد (تفصیل)152
2-1-1-2-1. تفصیل میان مشخص و نامشخص بودن دهنده153
2-1-1-2-2. تفصیل میان دانستن و ندانستن دهنده154
2-1-1-3. پیوستگی نَسَبی ه156
2-1-2- پدر قانونی. 158
2-1-2-1.عدم پیوستگی نَسَبی. 158
2-1-2-2. پیوستگی ظاهری. 159
2-1-3. مادر161
2-1-3-1. تفصيل ميان دانستن و ندانستن. 162
2-1-3-2. پيوستگي نسبي. 164
2-2. حقوق مالی کودک.. 164
2-2-1. توارث.. 164
2-2-2. نفقه کودک.. 168
2-2-2-1. نفقه کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه168
2-2-2-2. نفقه ابوین کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه172
2 – 3. حقوق غیر مالی کودک.. 172
2-3-1. حضانت کودک.. 173
2-3-2. تربيت كودك.. 175
2-3-3. ولايت كودك.. 178
2-3-4. حرمت نكاح. 180
2-3-4-1. حرمت يا جواز نكاح با صاحب تخمك.. 180
2-3-4-2. حرمت يا جواز نكاح با صاحب اسپرم182
2-3-4-3. جواز يا حرمت نكاح با شوهر مادر183
2-4. حقوق معنوی کودک.. 185
2-4-1. حق هویت.. 185
2-4-1-1. حق کودکان در شناسایی والدین واقعی شان (حق دانستن)186
2-4-1-2- تابعیت کودک.. 192
2-4-2. حق تمامیت جسم و روان. 194
2-4-2-1. ارزیابی اهدا کننده194
2-4-2-1-1. ارزیابی اهدا کننده از نظر جسمانی. 195
2-4-2-1-2. ارزیابی اهداکننده از نظر روانی، اجتماعی و...196
2-4-3. حق كودك در اقامة دعوي مسئوليت مدني. 197
2-4-3-1. مسئوليت مدني پزشك در مقابل كودك.. 200
2-4-3-2. مسئوليت مدني اهداء كنندة گامت در مقابل كودك.. 205
فصل چهارم213
کودکان متولد از مادر جانشین (رحم جایگزین)214
1. رحم جایگزین از منظر علمی و دینی. 215
1-1. رحم جایگزین: تعریف، انواع و ضرورت استفاده از آن از منظر علمی پزشکی.215
1-1-1. تعریف و تاریخچۀ رحم جایگزین. 215
1-1-2. انواع رحم جایگزین. 215
1-1-3. ضرورت استفاده از رحم جایگزین. 218
1-2. رحم جایگزین (مادر جانشین) از منظر علمای فقه218
1-2-1. رحم جایگزین از منظر فقهای امامیه219
1-2-2. رحم جایگزین (مادر جانشین) از منظر فقهای اهل سنت.. 221
1-2-3. رحم جایگزین از منظر پارهای از حقوقدانان. 227
1-2-4. جواز یا حرمت رحم جایگزین (مادر جانشین) از منظر قانون. 230
1-2-4-1. جواز انتقال جنین به رحم مادر جانشین. 230
1-2-4-2. حرمت انتقال جنین به رحم مادر جانشین. 232
1-2-4-3. نظر برگزیده233
2. حقوق کودکان متولد از رحم جایگزین( مادر جانشین)235
2-1. نسب کودک متولد از مادر جانشین. 236
2-1-1. نسب و خانواده237
2-1-1-1. تحقق نسب در خانواده237
2-1-1-2. تحقق نسب در خارج از خانواده237
2-1-2. نسب پدری. 238
2-1-3. نسب مادری «مادر کیست؟» (توالد بدون عشق)241
2-1-3-1.مادر از دیدگاه آیات قرآن. 241
2-1-3-2. مادر ژنتیکی، مادر قانونی است.. 246
2-1-3-3. مادر جانشین، مادر قانونی است.. 248
2-1-3-4. طفل دارای دو مادر قانونی است.. 251
2-1-3-5. نظر نگارنده ***. 251
2-2. حقوق مالی کودک.. 252
2-2-1. توارث در حالتی مادر جانشین (کامل)252
2-2-1-1. توارث بین کودک و پدر252
2-2-1-2.توارث بین کودک و مادر حکمی. 253
2-2-1-3. توارث بین کودک و مادر جانشین:253
2-2-1-4. توارث بین کودک و هر دو مادر (حکمی و جانشینی)254
2-2-2. نفقه کودک متولد از مادر جانشین. 255
2-2-2-1. نفقه کودک در دوران حاملگی:255
2-2-2-2. نفقۀ کودک در دوران شیرخوارگی:257
2-2-2-3. نفقه کودک در دوران بعد از شیرخوارگی. 257
2-3. حقوق غیرمالی کودک متولد از مادر جانشین. 260
2-3-1. حضانت کودک متولد از مادر جانشین. 260
2-3-2. تربیت کودک متولد از مادر جانشین. 261
2-3-3. ولایت بر کودک متولد از مادر جانشین:262
2-3-4. حرمت نکاح با کودک متولد از مادر جانشین. 263
2-4. حقوق معنوی کودک متولد از مادر جانشین. 268
2-4-1. حق هویت.. 269
2-4-1-1. حق دانستن. 269
2-4-1-2. حق تابعیت.. 270
2-4-2. حق تمامیت جسمانی و روانی کودک.. 271
2-4-2-1. ارزیابی زوج نابارور271
2-4-2-2. بررسی بانوی صاحب رحم. 272
فصل پنجم. 275
کودکان متولد از تلقیح مصنوعی به طریقه اهدا تخمک.. 276
1. حرمت یا جواز اهدای تخمک.. 278
1-1.اهدای تخمک از منظر فقهای امامیه279
1-2.اهدای تخمک از منظر فقهای اهل سنت.. 281
1-3.اهدا تخمک از منظر سایر ادیان. 282
1-4. حالات مختلف اهدای تخمک.. 283
1-4-1. وضعيت اهداء تخمك با استفاده از تخمك همسر دوم283
1-4-2. وضعيت اهداء تخمك با استفاده از تخمك زن بيگانه285
2. حقوق کودکان متولد از طریقه اهدای تخمک.. 287
2-1. نسب کودک متولد از اهدای تخمک.. 287
2-1-1. پدر287
2-1-2. اهدا كننده تخمك.. 288
2-1-3. مادر حكمي. 288
2-1-3-1. پيوستگي نَسَبي. 289
2-1-3-2. عدم پيوستگي نسبي. 291
2-2. حقوق مالی کودک.. 291
2-2-1. توارث.. 292
2-2-2. نفقه293
2-3. حقوق غیر مالی کودک متولد از اهدای تخمک.. 294
2-3-1.حضانت.. 294
2-3-2. تربیت.. 295
2-3-3. ولایت قهری. 296
2-3-4. حرمت نکاح. 297
2-4. حقوق معنوی کودک.. 298
2-4-1. حق هویت.. 298
2-4-1-1. حق کودک در شناسایی والدین واقعی. 298
2-4-1-2. تابعیت کودک.. 303
2-4-2. حق تمامیت جسم و روان. 304
2-4-3. حق کودک در اقامه مسئولیت مدنی. 305
فصل ششم. 306
کودکان متولد از اهدای جنین. 307
1. تعریف و ماهیت انتقال جنین. 309
1-1. اهدای جنین از منظر علم پزشکی. 310
1-3. جواز یا حرمت انتقال جنین. 311
1-3-1. نظرات فقهای امامیه311
1-3-2. نظرات فقهای اهل سنت.. 314
2. حقوق کودکان متولد از اهدای جنین. 315
2-1. نسب کودک متولد از اهدای جنین. 319
2-1-1. نسب کودک متولد از اهدای جنین در حقوق خارجی. 320
2-1-1-2- انگلستان قانون (HF&EA) جنین شناسی و تلقیح انسانی. 320
2-2. حقوق مالی کودک متولد از اهدای جنین. 323
2-2-1. ارث.. 324
2-2-2.نفقه326
2-3. حقوق غیرمالی کودک متولد از اهدای جنین. 327
2-3-1. حضانت.. 327
2-3-2. تربیت.. 330
2-3-3. ولایت قهری. 331
2-3-4. حرمت نکاح. 332
2-4. حقوق معنوی کودک متولد از اهدای جنین. 335
2-4-1. حق هویت.. 335
2-4-1-1- حق دانستن. 336
2-4-1-2. تابعیت کودک.. 337
2-4-2. حق تمامیت جسمانی و روانی. 337
2-4-2-1. سلامت جسمانی، روانی اهداکنندگان جنین. 338
2-4-2-2. سلامت جسمانی و روانی و اخلاقی متقاضیان جنین. 339
2-4-3. حق طفل برای فرزند مشروع بودن. 344
2-5. نقدی بر قانون نحوۀ اهدای جنین در قیاس با قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست:349
فصل اول
كلیات
1. تلقیح مصنوعی:
تولد کودکی که قسمتی از راه پیدایش خود را در خارج از مسیر طبیعی پیموده است،ترکیب اسپرم با تخمک در خارج از رحم،پرورش کودک تا مدت معینی در داخل لولۀ آزمایش،انتقال جنین به رحم زن صاحب تخمک یا زن ثالث، استفاده از جنین های اهدایی توسط زوجین نابارور و ... مسائل حقوقی خاصی را مطرح میکنند که هیچ گونه سابقه ای در نظام حقوقی کشور ما نداشته و اصول و قواعد فعلی حقوق قادر به پاسخ گویی به آنها نیست. در مجموعه های قوانین و نوشته های حقوقی اثری از این مسائل یافت نمیشود و رویۀ قضایی روشنی در این زمینه وجود ندارد. از آن جهت که اداره و تنظیم این پدیده ها بوسیلۀ مقررات برای پایداری نظم جامعه ضروری است،دانش حقوق ناگزیر است همراه این مسائل نوظهور گام بردارد و یا حداقل چون سایه ای آنها را دنبال کند.(شهیدی،م.،وضعیت حقوقی کودک آزمایشگاهی،1380: 135)
1-1. تعریف تلقیح مصنوعی:
تلقیح مصنوعی از دو واژه تلقیح و مصنوعی تشكیل شده كه هر كدام معنای مستقلی دارند. تلقیح در لغت به معنای باردار كردن و لقاح به معنای باردار شدن است (منظور الافریقی المصری، م.، لسان العرب ج 5، 1997 م: 512 و معین، م.، فرهنگ فارسی ج 1، 1371: 449). لغت تلقیح از باب تفعیل و ثلاثی مجرد آن لقح است و لقح به معنای آبستن كردن و لقح به معنای آبستن شدن جنس مؤنث میباشد (افراد البستانی، ف.، فرهنگ عربی به فارسی، 1371: 507). واژه مصنوعی هم در لغت به معنای ساختگی و در برابر امر طبیعی آمده است.
مفهوم اصطلاحی تلقیح نیز در راستای معنای لغوی آن به صور گوناگون بیان شده است: “ تلقیح عبارت است از ریختن نطفه در رحم زن بدون آمیزش” (حرم پناهی، م.، تلقیح مصنوعی، 1380: 85) “ تلقیح اصطلاحاً عبارت است از داخل كردن اسپرم مرد در رحم زن به وسیله آلات پزشكی یا هر وسیله دیگری غیر از مقاربت و نزدیكی” (علوی قزوینی، ع.، آثار حقوقی تلقیح مصنوعی انسان، 1380: 180) و اماّ در ارائه تعریف حقوقی از تلقیح مصنوعی میتوان گفت از آنجا كه علم حقوق در برخورد با اصطلاحات غیر حقوقی اقدام به پذیرش معانی مزبور در عرف عام و یا خاص مینماید. لاجرم تلقیح مصنوعی از منظر حقوقی عبارت است از بارور كردن جنس مؤنث اعم از حیوان یا انسان از راه وارد كردن اسپرماتوزوئید در رحم حیوان یا انسان ماده با وسایل مصنوعی بدون اینكه عمل مقاربت صورت گیرد.
1-2. تاریخچه تلقیح مصنوعی
بشر از آغاز خلقت با مسئله فرزند دار شدن رو به رو بوده است و قرآن در موارد مختلف به دارا شدن فرزند از راههای غیر طبیعی اشاره كرده است. نمونه آن نازا بودن همسر حضرت ابراهیم (سارا) و فرزند دار شدن زكریا در سن پیری میباشد مانند آیات 2 تا 11 سوره مریم و همچنین آیات 17 تا 23 سوره مریم كه در مورد تولد حضرت عیسی (ع) میباشد.
قابل ذكر است كه مسئله تلقیح ابتدا در حیوانات اهلی و به منظور اصلاح نژاد و یا تكثیر نسل به كار میرفت در آغاز این كار را یكی از دانشمندان آلمانی به نامLudwing Jacobiدر سال 1765 میلادی روی ماهیها انجام داد. چند سال بعد یك دانشمند و كشیش ایتالیایی به نام پروفسور Spalanzoni تلقیح را روی سگها آزمایش كرد و نتیجه مثبت گرفت و بالاخره در اواخر قرن نوزدهم، یكی از دانشمندان روسی بنام john Hunterتلقیح مصنوعی در حیوانات چهارپا را عملی ساخت كه این روش فعلاً نیز مورد استفاده قرار میگیرد. به دنبال موفقیت این آزمایشها در حیوانات، دامنه تلقیح مصنوعی به انسانها نیز سرایت نمود و این آزمایشها در مورد انسان، در كشورهای مختلف از قبیل فرانسه و انگلستان به اجراء درآمد. یك دانشمند انگلیسی به نام Elielva در سال 1799 میلادی گزارشی در این زمینه به دولت انگلستان داد. در فرانسه نیز ده مورد تلقیح مصنوعی در زنان انجام گرفته كه قدیمی ترین آنها را مربوط به سال 1838 میلادی دانسته اند. ده سال بعد یكی از دانشمندان فرانسوی موسوم به Cerard گزارش داد كه از 72 زنی كه تلقیح مصنوعی شده اند 41 نفر آنها از این طریق باردار گردیدهاند و تقریباً از سال 1914 میلادی موضوع تلقیح مصنوعی كاملاً توجه پزشكان و علما را به خود معطوف داشت. در سال 1914 میلادی یكی از پزشكان انگلیسی مقیم مصر موسوم به دكتر جامیسون (Jamison) شنیده بود كه در میان بدویان طریقهای برای معالجه زنان عقیم وجود دارد كه گاه منجر به آبستن زنها و گاهی منتهی به فوت آنان میگردد. این موضوع، نظر پزشك مزبور را به خود جلب كرد و در اثر بررسی دریافت كه زنان بدوی به قطعهای از پشم افسون میخوانند و بعد آن را به زنان نازا میدهند تا به رحم خود بمالند و معتقد بودند كه زن حامله میشود یا میمیرد. این پزشك پس از تحقیقات بیشتر دریافت كه زنان بدوی پشم را به نطفه مردان آغشته و سپس آن را به زن عقیم میدهند تا استعمال نماید. كه علاوه بر نطفه مقدار زیادی میكروبهای مضر موجود در پشم وارد رحم زن میگردد و اگر زن بنیه قوی داشت در مقابل میكروبهای مقاومت میكرد والا از پای در میآمد و تلف میشد.
دكتر جامیسون پس از خاتمه جنگ جهانی اول به انگلستان مراجعت كرد و درصدد برآمد به وسیله تلقیح مصنوعی كه قبلا آزمایش شده بود و بدویان و صحرانشینان نیز به عنوان ورد و جادو از آن استفاده میكردند از راه صحیح علمی هزاران زن را كه آرزوی مادر شدن داشتند را بارور كند و به وسیله لوله آزمایش نطفه مرد را به رحم زن منتقل نماید تا بدین وسیله خانوادههای زیادی را كه از نداشتن فرزند تهدید به نابودی و متلاشی شدن میگردیدند نجات دهد. و از این رهگذر گاهی به علت بی ثمر بودن منی شوهر از نطفه مردان بیگانه استفاده مینمود. رواج تلقیح مصنوعی در انگلستان و هجوم زنان بی فرزند به بیمارستان های ارزان موجب شد كه موضوع تلقیح مصنوعی در مجلس عوام انگلستان مطرح و وزیر بهداری وقت استیضاح و دولت تخطئه گردد، كه چرا تولد این گونه اطفال را مانند سایر اطفال شرعی و قانونی به ثبت میرسانند.
با وجود اعتراضات مذكور از تلقیح مصنوعی جلوگیری نشد و امروزه در انگلستان اطفال ناشی از تلقیح مصنوعی بطور چشمگیر مشاهده میگردند. در بعضی از ممالك جهان موضوع تلقیح مصنوعی موجب اعتراض شدید مردم به دولت گردید. به عنوان مثال در كشور ایتالیا و در شهر واتیكان پاپ رهبر كاتولیكهای جهان تلقیح مصنوعی را تحریم كرد ولی در بعضی كشورهای اروپائی و آمریكائی آن را مباح دانستهاند. چنانچه پزشكان فرانسوی در صورت توافق زن و شوهر اقدام به تلقیح مصنوعی مینمایند. در احكام اسلام، موضوع تلقیح مصنوعی به ترتیبی كه امروز از جهت علمی و عملی مطرح است، سابقه نداشته است. بنابراین، عنوان تلقیح مصنوعی را در متون و منابع فقهی اسلامی و در احادیث و روایات نمیتوان یافت و تنها مورد حامل شدن زن از طریق غیر طبیعی همان مساحقه است كه بیشترین مشابهت را با تلقیح مصنوعی دارد. كه در بحث های آتی به تفصیل پیرامون آن سخن خواهیم گفت. (صمدی اهری، م.، وضع حقوقی نسب ناشی از تلقیح مصنوعی در حقوق ایران و اسلام، 1382: 19-17) و در آخر تاریخچه تلقیح مصنوعی در كشورمان است كه به هشتم دی ماه 1369 بر میگردد و بدین ترتیب اولین كودك آزمایشگاهی ایرانی در بیمارستان افشار دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد بدنیا آمد.
1-3. دلایل به كارگیری تكنیكهای تلقیح مصنوعی
باروری، عملی بسیار پیچیده است كه باید در محدودهی زمانی مشخصی صورت گیرد. از منظر پزشكی اسپرم مرد همیشه آماده برای باروری تخمك است. ولی تخمك زن پس از هر دوره تخمك گذاری فقط در محدودهی زمانی 12 تا 24 ساعت پس از آزاد شدن قابل باروری است. بنابراین لقاح طبیعی زمانی اتفاق میافتد كه زن یك یا تعداد بیشتری تخمك سالم بالغ را آزاد ساخته و این تخمكها با اسپرم سالم و بالغ مرد تركیب شود، در این راستا وظیفهی دستگاه تناسلی زن، فراهم نمودن محیط مناسبی برای حركت اسپرم در مخاط داخلی دستگاه تناسلی و رسیدن به لولههای فالوپ و در نهایت لقاح با تخمك است.
تعداد صفحات:384
متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.
25_1547123178_5782_3413_1189.zip0.33 MB |