خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
تشخيص استفاده از تأمين مالي خارج از ترازنامه در شركتهاي پذيرفته شده در بورس
تشخيص استفاده از تأمين مالي خارج از ترازنامه در شركتهاي پذيرفته شده در بورس
قیمت : 150,000 تومان
بررسي امكان كاربرد سيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت
بررسي امكان كاربرد سيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت
قیمت : 142,500 تومان
بررسی رابطه بین وجوه نقد ناشی از فعالیت های تامین مالی و بازده سهام در بورس
بررسی رابطه بین وجوه نقد ناشی از فعالیت های تامین مالی و بازده سهام در بورس
قیمت : 132,000 تومان
بررسي قابليت گزارشگري مطلوب سيستم اطلاعات حسابداري شهرداري ها
بررسي قابليت گزارشگري مطلوب سيستم اطلاعات حسابداري شهرداري ها
قیمت : 135,000 تومان
آشنایی با ما
سلام دوست گرامی، از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ بابت نظر ارزشمندتون سپاسگزاریم







ثبت نظر

بررسي تأثير گزارشگري مالي تحت وب بر ويژگي‌هاي كيفي اطلاعات حسابداري

بررسي تأثير گزارشگري مالي تحت وب بر ويژگي‌هاي كيفي اطلاعات حسابداري

دانلود پایان نامه ارشد بررسي تأثير گزارشگري مالي تحت وب بر ويژگي‌هاي كيفي اطلاعات حسابداري



فهرست مطالب

فصل اول: کليات پژوهش

1-1 ديباچه...............................................................................2

1-2 بيان مسئله و علل برگزيدن موضوع پژوهش...............................................................3

1-3 اهميت و ضرورت پژوهش..............................................................................................5

1-4 هدف پژوهش....................................................................................................................6

1-5 نوع طرح پژوهش.............................................................................................................6

1-6 فرضيات پژوهش.............................................................................................................7

1-7 روش پژوهش....................................................................................................................7

1-8 جمع آوری اطلاعات......................................................................................................7

1-9 ابزار اندازه گيري اطلاعات .........................................................................................8

1-10 قلمرو پژوهش........................................................................................................8

1-11 محدوديت های پژوهش..........................................................................................8

1-12 واژگان تخصصی پژوهش...................................................................................9

1-13 ساختار پژوهش...............................................................................................10

فصل دوم: مباني نظري و پيشينه پژوهش

گفتار اول: حسابداري و گزارشگري مالي برون سازماني

2-1 ديباچه .................................................................................................................12

2-1-1 حسابداري و پيرامون آن........................................................................12

2-1-2 هدف هاي صورتهاي مالی.....................................................................14

2-1-3 نقش صورتهاي مالي اساسي درتحقق اهداف حسابداري وگزارشگري...........14

2-1-4 اهداف حسابداري ....................................................................................15

2-1-5 گزارش هاي حسابداري...........................................................................17

2-1-6 صورتهاي مالي و گزارشگري مالي....................................................18

2-1-7انواع گزارشهاي مالي...............................................................................18

2-1-8 استفاده کنندگان گزارشهاي مالي.............................................................19

2-1-9 ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري...........................................................22

گفتار دوم: گزارشگري مالي تحت وب

2-2 ديباچه .................................................................................................27

2-2-1 تاريخچه اينترنت................................................................................27

2-2-2 وضعيت کنوني اينترنت در ايران و جهان............................................28

2-2-3 محدوديت هاي گزارشگري مالي سنتي..................................................29

2-2-4 لزوم مدل جديد گزارشگري مالي..............................................................31

2-2-5 موضوعات مهم در ارتباط با گزارشگري مالي تحت وب............................32

2-2-6 انگيزه هاي موجود براي گزارشگري مالي تحت وب......................................34

2-2-7 ريسک هاي ذاتي در گزارشگري مالي تحت وب.............................................37

2-2-8 زبان علامت گذاري فوق متن (HTML) در مقابل فرمت مدرک قاب39

گفتار سوم: زبان توسعه پذير گزارشگري مالي (XBRL)

2-3 ديباچه ......................................................................................................41

2-3-1 تاريخچه XBRL.................................................................................42

2-3-2 تعريف XBRL.............................................................................................44

2-3-3 علت بوجود آمدن XBRL...........................................................................45

2-3-4 XBRL چگونه کار مي کند......................................................................................

2-3-5 فرايند XBRL.........................................................................................50

2-3-6 تاثيرات XBRL بر حسابرسي........................................................................60

2-3-7 XBRL و استانداردهاي حسابداري.................................................................61

گفتار چهارم : پيشينه پژوهش

2-4 پژوهشهاي برون از کشور ...............................................................................64

2-5 پژوهشهاي درون کشور..........................................................................................67

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

3-1 ديباچه ...................................................................................................71

3-2 جامعه آماري..................................................................................71

3-3تعيين حجم نمونه..................................................................................72

3-4 فرضيه هاي پژوهش...................................................................................73

3-5 روش پژوهش............................................................................................74

3-6 جمع آوری اطلاعات....................................................................................74

3-7 ابزار اندازه گيري اطلاعات...........................................................................74

3-8 روايي و پايايي پرسشنامه..........................................................................................

3-8-1 روايي پرسشنامه................................................................................................

3-8-2 پايايي پرسشنامه...............................................................................................75

3-10 آماره آزمون.................................................................................................................77

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها

4-1 ديباچه .............................................................................................................80

4-2 اطلاعات جمعيت شناسي................................................................................................81

4-3 آزمون فرضيه ها............................................................................................................

4-3-1 آزمون فرضيه اصلي اول..................................................................................

4-3-2 آزمون فرضيه فرعي 1.....................................................................................

4-3-3 آزمون فرضيه فرعي 2......................................................................................

4-3-4 آزمون فرضيه فرعي 3.......................................................................................

4-3-5 آزمون فرضيه اصلي دوم..................................................................................87

فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادها

5-1 ديباچه ..................................................................................................................................104

5-2 بحث و نتيجه گيري........................................................................................................104

5-2-1 نتيجه گيري براساس فرضيه اصلي اول......................................................... .

5-2-2نتيجه گيري براساس فرضيه فرعي .......................................................................

5-2-3 نتيجه گيري براساس فرضيه فرعي 2...............................................................

5-2-4 نتيجه گيري براساس فرضيه فرعي 3...............................................................

5-2-5 نتيجه گيري براساس فرضیه اصلي دوم...........................................................106

5-3 پيشنهادهاي کاربردي در راستاي پژوهش ..................................................................109

5-4 پيشنهادها براي پژوهشهاي آتي....................................................................................110

فهرست نگاره ها

2-1 چکيده اي از استفاده جهاني از اينترنت................................................................................29

2-2 مزايا و معايب PDF,HTML..................................................................................................40

3-3 پرسشنامه هاي توزيع شده و جمع آوري شده...................................................................73

4-4 توزيع فراواني «جنسيت»........................................................................................................81

4-5 توزيع فراواني «سمت شغلي»................................................................................................82

4-6 توزيع فراواني «ميزان تحصيلات».........................................................................................83

4-7 توزيع فراواني «رشته تحصيلي»...........................................................................................84

4-8 توزيع فراواني «تجربه کاري در حرفه»................................................................................85

4-9 توزيع فراواني«نوع فعاليت شرکت».....................................................................................86

4-10 توزيع فراواني پاسخ به پرسشهاي مربوط به ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري..........88

4-11 آزمون کاي دو يک طرفه مربوط به فرضيه اصلي اوّل...................................................89

4-12 توزيع فراواني پاسخ به پرسشهاي مربوط به ويژگي کيفي مربوط بودن اطلاعات حسابداري.................91

4-13 آزمون کاي دو يک طرفه مربوط به فرضيه فرعي 1...........................................................92

4-14 توزيع فراواني پاسخ به پرسشهاي مربوط به ويژگي کيفي قابليت اعتماد اطلاعات حسابداري...............94

4-15 آزمون کاي دو يک طرفه مربوط به فرضيه فرعي 2..........................................................95

4-16 توزيع فراواني پاسخ به پرسشهاي مربوط به ويژگي کيفي در دسترس بودن اطلاعات حسابداري.............97

4-17 آزمون کاي دو يک طرفه مربوط به فرضيه فرعي 3.........................................................98

4-18 توزيع فراواني پاسخ به پرسشهاي مربوط به ميزان آشنايي باگزارشگري مالي تحت وب...............100

4-19 آزمون کاي دو يک طرفه مربوط به فرضي اصلي دوم.....................................................101

فهرست نمودارها

2-1 جريان اطلاعات در گزارشگري مالي تحت وب........................................................

2-2 فرايند كلي زبان توسعه پذير گزارشگري مالي............................................................30

3-3 توزيع آماره آزمونx2 با درجه آزاديdf=(n-1)(k-1) و سطح معني داري05/0..........78

4-4 توزيع فراواني «جنسيت».............................................................................................81

4-5 توزيع فراواني «سمت شغلي»......................................................................................82

4-6 توزيع فراواني «مقطع تحصيلي»...................................................................................83

4-7 توزيع فراواني «رشته تحصيلي»....................................................................................84

4-8 توزيع فراواني «تجربه کاري در حرفه»........................................................................85

4-9 توزيع فراواني «نوع فعاليت شرکت».............................................................................86

4-10 توزيع آماره آزمون(x2) باa=0/05 ,df=12...............................................................90

4-11 توزيع آزمون (x2) باa=0/05 , df=8 .....................................................................93

4-12 توزيع آماره آزمون(x2) باa=0/05 , df=12............................................................96

4-13 توزيع آماره آزمون(x2) باa=0/05 , df=12............................................................99

4-14 توزيع آماره آزمون (x2) با a=0/05 , df=12..........................................................102

ديباچه

در گفتار اول از اين فصل به حسابداري و گزارشگري مالي برون سازماني پرداخته مي شود. براي اين امر ابتدا حسابداري و پيرامون آن و هدف هاي صورتهاي مالي و حسابداري تبيين مي گردد و سپس انواع گزارشهاي حسابداري و استفاده کنندگان از اين گزارشها مورد بررسي قرار مي گيرد و در نهايت به بررسي ويژگي هاي كيفي اطلاعات حسابداري پرداخته مي شود.

2-1-1 حسابداري و پيرامون آن

اگرچه درباره حسابداري تعاريف متفاوت و عقايد گوناگون وجود دارد، اما آنچه كه در مجموع تعريفي فراگير و مسلط به نظر مي رسد و با كاركرد كنوني حسابداري نزدیکی بيشتري دارد، تعريفي است كه وظيفه ارائه اطلاعات و ترجيحاً اطلاعات مالي را بر دوش حسابداري مي گذارد. بنابراين مي توان حسابداري را به عنوان دانشي تعريف كرد كه هدف آن ارائه اطلاعات، اساساً اطلاعات مالي، درباره يك واحد اقتصادي و اجزاي آن به استفاده كنندگان برون سازمان و درون سازماني براي تسهيل تصميم گيريهاي اقتصادي و پاسخگويي است.(بزرگ اصل ،‌ ، 1384 ،3)

در تعريف ديگر مي توان گفت كه حسابداري دانشي توصيفي تحليلي است كه معاملات و رويدادهاي داراي اثر مالي بر واحدهاي اقتصادي را توصيف و تحليل مي‌كند. تئوري حسابداري را مي توان به عنوان گروهي از دلایل منطقي كه به صورت اصول جامع، كلي و مرتبط ارائه مي شوند، تعريف كرد. اين اصول رهنمودها و معيارهائي را براي ارزيابي عمليات حسابداري فراهم مي آورد و به عنوان راهنما در تدوين اصول و روشهاي جديد بكار گرفته مي شود. تئوري حسابداري و اصول و استانداردهاي منتج از آن ضوابط حاكم بر سامانه حسابداري مي باشند.

بكارگيري دانش حسابداري در عمل، سامانه حسابداري واحدهاي مختلف را پديد مي آورد. هر سامانه حسابداري سه عملكرد اطلاعاتي، كنترلي و خدماتي دارد. مهمترين عملكرد سامانه حسابداري، يا عملكرد مسلط آن اطلاعاتي است. به اين دليل حسابداري اساساً سامانه اطلاعاتي محسوب مي شود.

سامانه حسابداري، اطلاعات مالي مبتني بر اسناد و مدارك اوليه را به عنوان داده يا ورودي مي پذيرد، پردازش مي كند و در نهايت به شكل گزارشهاي مختلف ارائه مي نمايد كه خروجي يا ستانده سامانه محسوب مي شوند. به بياني ديگر، سامانه حسابداري، انبوه معاملات و آثار مالي رويدادهاي موثر بر واحدها را شناسائي و بر اساس روشهاي منطقي و مدون اندازه گيري، طبقه بندي، تجميع و تلخيص مي كند و به صورت گزارشهايي مختصر و مفيد و در عين حال مرتبط در مي آورد و با ارائه صحيح و مفهوم اين اطلاعات وضعيت مالي و نتايج عمليات واحدهاي اقتصادي را نشان مي دهد. گزارشهائي كه حسابداري به عنوان سامانه اطلاعاتي فراهم مي آورد، مديريت را به اداره كارآمد و اثربخش واحدهاي اقتصادي قادر مي سازد؛ و اشخاص ذيحق و ذيعلاقه به واحدهاي اقتصادي را در اتخاذ تصميمات آگاهانه ياري مي دهد.

دومين عملكرد سامانه حسابداري كه بر عملكرد اطلاعاتي آن اتکا دارد، كنترل است. حسابداري به عنوان بازوي اجرايي، مديريت را در اداره امور و هدايت عمليات و حفاظت دارايي هاي واحد ياري مي نمايد. در نتيجه حسابداري، سامانه كنترل نيز محسوب مي‌شود.

سومين عملكرد سامانه حسابداري ارائه خدمت به شاغلين در واحد اقتصادي و ديگر اشخاص و موسساتي است كه با واحد دادوستد يا مناسبات تجاري دارند. اين جنبه از عملكرد سامانه حسابداري به ايجاد نظم و اطمينان در دريافتها و پرداختها و روابط تجاري واحد با اشخاص ديگر منتج مي شود. بدين ترتيب، حسابداري به عنوان فعاليتي خدماتي نيز شمرده شده است. (مباني نظري گزارشگري مالي ، انتشارات سازمان حسابرسي،1385 ،17)

2-1-2 هدف هاي صورتهاي مالي

طبق مفاهيم نظري گزارشگري مالي هدف صورتهاي مالي عبارتند از ارايه اطلاعاتي تلخيص و طبقه بندي شده درباره وضعيت مالي، عملكرد مالي و انعطاف پذيري مالي واحد تجاري كه براي طيفي گسترده از استفاده كنندگان صورتهاي مالي در اتخاذ تصميمات اقتصادي مفيد واقع گردد.

صورتهاي مالي همچنين وظيفه مباشرت مديريت يا حسابرسي آنها را در قبال منابعي كه در اختيارشان قرار گرفته است منعكس مي كند. استفاده كنندگان صورتهاي مالي، براي اتخاذ تصميمات اقتصادي غالباً خواهان ارزيابي وظيفه مباشرت يا حسابدهي مديريت مي‌باشند. تصميمات اقتصادي مزبور به عنوان نمونه شامل مواردي از قبيل فروش يا حفظ سرمايه گذاري در واحد تجاري و انتخاب مجدد يا جايگزيني مديران مي باشد.

از آنجا كه صورتهاي مالي عمدتاً بيانگر اثرات مالي رويدادهاي گذشته است و لزوماً در برگيرنده اطلاعات غير مالي نيست، تمام اطلاعات مورد لزوم استفاده كنندگان را برای تصميمات اقتصادي فراهم نمي آورد. با اين حال، صورتهاي مالي نيازهاي اطلاعاتي مشترك اغلب استفاده كنندگان را رفع مي كند.

اطلاعات ارايه شده در صورتهاي مالي مشمول محدوديت هاي مختلف ديگري نيز هست. اطلاعات مالي تحت تأثير ابهامات موجود قرار مي گيرد. زيرا دربرگيرنده برآوردها بوده و اثر معاملات بين دوره هاي مالي مشخص تخصيص يافته است. اطلاعاتي را كه نمي‌توان برحسب واحد پول بيان كرد در متن صورتهاي مالي قابل انعكاس نمي باشد. بعلاوه، اطلاعات مندرج در صورتهاي مالي عمدتاً تاريخي است، زيرا مرتبط با وضعيت مالي در يك تاريخ معين و عملكرد مالي و انعطاف پذيري مالي براي يك دوره گذشته است. (كميته فني سازمان حسابرسي، استاندارهاي حسابداري، 1385 ،487)


2-1-3 نقش صورتهاي مالي اساسي در تحقق اهداف حسابداري و گزارشگري مالي

براي تحقق هدف هاي حسابداري و گزارشگري مالي بايد اطلاعات بسيار متنوعي درباره واحدهاي تجاري فراهم آيد كه اين نيز مستلزم تهيه و ارايه چندين صورت‌مالي است. به بيان ديگر، هدف هاي گزارشگري مالي ايجاب مي كند كه مجموعه كاملي از چندين صورت‌مالي مجزا و در عين حال مرتبط با يكديگر، ارائه شود. هر يك از صورتهاي مالي اساسي به طور جداگانه و همچنين صورتهاي مالي اساسي در مجموع ،‌در تحقق اهداف گزارشگري مالي نقش دارند. علاوه بر اين، نقش اجزاي متشكله هر يك از صورتهاي مالي اساسي را در تأمين هدفهاي مزبور نبايد ناديده گرفت.

هر يك از صورتهاي مالي اطلاعات خاص و متفاوتي را ارايه مي كند و مجموعه اين اطلاعات گوناگون را نمي توان در صورتهاي كمتري تركيب و به گونه اي ارايه كرد كه به پيچيدگي اطلاعات ارايه شده منجر نشود. (عالي ور ، 1381 ، 3)

2-1-4 اهداف حسابداري

[1]FASB در بيانيه شماره يك خود چنين مي گويد:

اهداف اوليه حسابداري، گزارشگري صورتهاي مالي موسسات بازرگاني است. گزارشهاي مالي بايد اطلاعاتي را تهيه و فراهم نمايد كه مناسب و مورد نياز سرمايه گذاران، بستانكاران و ساير استفاده كنندگان كه سرمايه گذاري منطقي نموده‌اند و يا براي ساير تصميمات مشابه مفيد باشد.

همچنين [2]APB در مورد اهداف اوليه حسابداري چنين مي گويد:

حسابداري وظيفه دارد كه براي استفاده كنندگان خود اطلاعات لازم را تهيه نمايد و همانطور كه شرايط اقتصادي و اجتماعي جامعه نيز تغيير مي كند و دانش و تكنولوژي جديد پديدار مي گردد، نياز استفاده كنندگان به اطلاعات فزوني مي يابد و حسابداران بايد هميشه به روز باشند تا بتوانند نيازهاي استفاده كنندگان خود را بهبود بخشند. زيرا اگر اطلاعات آنها نقصان داشته باشد، سرمايه گذاران منبع ديگري را جستجو خواهند كرد.

اين اهداف در اصطلاح سه بخش دارد كه ما آنها را بشرح زير طبقه بندي مي كنيم:

1-اطلاعات براي تصميم گيرندگان: تفكر و انديشه اينكه اطلاعات و داده هاي حسابداري براي تصميم گيري يا براي اهداف ارزيابي يك واحد اقتصادي خاص در ابعاد وسيع مي تواند مفيد باشد مورد پذيرش همگان قرار گرفته است. اطلاعات حسابداري براي پيشكاري يا وكيل خرجي به تصميم گيري و ارزيابي واحدهاي اقتصادي تبديل شده است.

FASB اظهار داشته كه سرمايه گذاران اطلاعاتي نياز دارند كه بتواند انتظارات منطقي آنها را برآورده نمايد و بسياري از آنها بطور قوي اطلاعات را با ارزش جاري طلب مي‌كنند و اگر چنين نشود استفاده كنندگان ترجيح مي دهند كه اطلاعات واقعي را بر اساس رويدادهاي آينده شركت بدست آورند اما اين رويدادها و ارزشهاي آينده تنها مي‌تواند حدسي باشد زيرا هنوز اتفاق نيفتاده است و نمي توانند هدف باشند و مبنايي براي تصميم گيري استفاده كنندگان قرار گيرند از اين رو حسابداري بر مبناي ارزش جاري براي بسياري از حسابداران و ساير استفاده كنندگان اطلاعات براي تصميم گيري مي تواند مربوط و مفيد باشد، به هر حال ميثاق حسابداري همچنان بر مبناي بهاي تمام شده تاريخي در تصميم گيريها‌ مورد استفاده قرار مي گيرد.

2- جامعه بعنوان استفاده كنندگان اطلاعات : هر دو كميته FASB , APB جامعه را بعنوان يك استفاده كننده صرف و خاص فراموش كرده اند. جامعه بيشتر از يك گروه يا استعدادها، سرمايه گذاران و بستانكاران بايد مورد توجه قرار گيرد. FASB از توده مردم ذكري به ميان نياورده اما در اصطلاح تنها آنهايي هستند كه تصميمات اقتصادي خود را بر پايه روابطشان و يا علم و آگاهي اي كه از شركتهاي تجاري دارند، اتخاذ مي كنند.

3- اطلاعات مربوط و مفيد: اطلاعات مفيد در بيانيه FASB دو مشخصه اصلي دارد: مربوط بودن، قابل اعتماد بودن.

اطلاعاتي مربوط است كه بتواند تفاوتي و يا تغييري در تصميم استفاده كنندگان ايجاد نمايد اطلاعاتي قابل اعتماد است كه اگر عرضه شد مفهومي براي عرضه شدن خود داشته باشد.

APBاشاره به اهداف كيفي دارد و اشاره به اين طرز تفكر دارد كه اهداف اوليه حسابداري بايد با اهداف مطلوب جامعه مربوط باشد. قابل اعتماد بودن، واقعي بودن و منصفانه بودن را بعنوان اهداف ميتوان بيان نمود. (كرباسي يزدي ، 1384 ،40-39)

2-1-5 گزارش هاي حسابداري

محصول پردازش اطلاعات مالي توسط هر سامانه حسابداري گزارشهاي متعدد و متنوعي است كه گزارشهاي حسابداري ناميده مي شود. گزارشهاي حسابداري را ميتوان در دو گروه متمايز زير
طبقه­بندي كرد.

گزارش هاي درون سازماني

به مجموعه گزارشهايي كه توسط هر سامانه حسابداري در طول دوره مالي با هدف انجام خدمات مالي و ارائه اطلاعات تفصيلي تهيه مي شود، گزارش هاي درون سازماني مي‌گويند. منظور از تهيه و ارائه اين گونه گزارشها عمدتاً رفع نيازهاي اطلاعاتي مديريت واحدهاي اقتصادي در برنامه ريزي و كنترل است. اما برخي از آنها علاوه بر كمك به مديريت، اطلاعاتي را به اشخاصي كه با واحد اقتصادي دادوستد يا ارتباط مستمر دارند، ارائه مي‌دهد.

ويژگي اصلي گزارشهاي درون سازماني در اين است كه معمولاً به طور مستمر و به شكل تفصيلي و در فواصل زماني كوتاه و حتي گاه روزانه تهيه مي شود.

گزارشهاي برون سازماني

به گزارشهایي كه توسط سامانه حسابداري در پايان سال مالي يا مقاطع ديگري از زمان در برای ارائه اطلاعات به طيف وسيعي از اشخاص ذيحق، ذينفع و ذيعلاقه به يك واحد اقتصادي تهيه
مي­گردد، گزارش برون سازماني گفته مي شود. صورتهاي مالي كه محصول نهائي پردازش اطلاعات مالي توسط سامانه حسابداري است اصلي ترين بخش گزارشهاي برون سازماني است. ويژگي اصلي گزارشهاي برون سازماني در اين است كه مجموع اطلاعات مالي مربوط به يك واحد اقتصادي را به شكل خلاصه و طبقه بندي شده همراه با توضيحات و تفاسير لازم به طور يكجا ارائه مي كند.

بنابراين ، سامانه حسابداري از لحاظ گزارشگري غالباً دو جنبه متمايز دارد، يكي جنبه تأمين نيازهاي اطلاعاتي درون سازماني و ديگري جنبه تأمين نيازهاي اطلاعاتي برون سازماني. اين پژوهش منحصراً به جنبه برون سازماني گزارشگري كه اصطلاحاً گزارشگري مالي ناميده مي شود تأكيد دارد.

2-1-6 صورتهاي مالي و گزارشگري مالي

صورتهاي مالي مجموعه اي از صورتهاي مجزا و در عين حال مرتبط با يكديگر است كه اساساً وضعيت مالي و نتايج عمليات يك واحد اقتصادي را نشان مي دهد. گزارشهاي مالي كه بخش محوري آن را صورتهاي مالي تشكيل مي دهد، محصول گزارشگري مالي و عمده‌ترين وسيله انتقال اطلاعات به خارج از واحد اقتصادي است. اما گزارشگري مالي منحصر به تهيه و ارائه صورتهاي مالي نيست بلكه ساير طرق ارائه و تفسير اطلاعات را كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم با اطلاعات مالي حاصل از پردازش اطلاعات توسط سامانه حسابداري ارتباط دارد در بر مي گيرد. در گزارشهاي مالي، اطلاعاتي كه بنابر الزامات قانوني يا عرف، افشاي آنها ضروري است و يا اطلاعاتي كه مديريت يك واحد اقتصادي آگاهي از آن را براي اشخاص ذيحق، ذينفع و ذيعلاقه به امور آن واحد لازم مي­داند، ارائه مي‌شود. هر گزارشگري كه مشتمل بر صورتهاي مالي باشد يا بخش عمده آن را صورتهاي مالي تشكيل دهد يا متكي و منضم به صورتهاي مالي باشد، گزارش مالي محسوب مي‌شود.

2-1-7 انواع گزارش هاي مالي

انواع گزارشهاي مالي به شرح زير است:

گزارش مالي سالانه: گزارش سالانه كه توسط هيأت مديره شركتهاي سهامي به مجمع عمومي صاحبان سهام يا توسط مديريت شركتهاي غير سهامي و ساير موسسات به صاحبان سرمايه شركت يا اركان تصميم گيرنده موسسه ارائه مي شود و ساير اشخاص ذينفع و ذيعلاقه نيز قاعدتاً بايد به آن دسترسي داشته باشند، مهمترين نوع گزارش مالي است. گزارش سالانه علاوه بر صورتهاي مالي ، يادداشتهاي توصيفي ،جداول تفصيلي و صورتهاي مكمل، شامل اطلاعات ديگري است كه از پردازش سامانه حسابداري بدست نيامده است يا اساساً جنبه غير مالي دارد؛ اما ارائه آن بنا بر احكام قانوني يا عرف تجاري لازم است يا مديريت قصد افشاي آنها را دارد يا قابليت استفاده و اعتبار صورتهاي مالي را افزايش مي‌دهد.


تعداد صفحات:86

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

3_1547122913_5705_3413_1534.zip0.29 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 138,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت