خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم
دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم
قیمت : 74,500 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
قیمت : 74,200 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
قیمت : 85,000 تومان
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
قیمت : 84,000 تومان
آشنایی با ما
سلام دوست گرامی، از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ بابت نظر ارزشمندتون سپاسگزاریم







ثبت نظر

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسي مسائل و مشكلات رواني اجتماعي نوجوانان تحت سرپرستي بهزيست

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسي مسائل و مشكلات رواني اجتماعي نوجوانان تحت سرپرستي بهزيست

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسي مسائل و مشكلات رواني اجتماعي نوجوانان تحت سرپرستي بهزيست


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه.................................. الف

چكيده تحقيق.............................. د

-شروع موضوع تحقيق..................... 2

-اهميت و ضرورت تحقيق................. 15

-اهداف تحقيق......................... 41..

-طرح سوال پژوهشي..................... 44

-فرضيه هاي تحقيق..................... 46

-تعريف اصطلاحات عملي و نظري........... 47

شرح موضوع تحقيق....................... 49

اهميت و ضرورت تحقيق................... 52

خصوصيات عاطفي در دورة نوجواني و جواني. 53

رشد اجتماعي در دورة نوجواني........... 54

رشد رواني در دورة نوجواني............. 55

عوامل مؤثر در ايجاد مسائل و مشكلات دورة نوجواني 56

چگونگي رفتار بانوجوانان و جوانان...... 57

اهداف طرح تحقيق....................... 58

طرح سؤال پژوهشي....................... 59

فرضيه هاي تحقيق....................... 60

تعريف اصطلاحات و مفاهيم................ 64

نوجواني............................... 66

بهزيستي............................... 67

خانواده............................... 68

رواني – اجتماعي....................... 69

خودپنداري............................. 70

-ادبيات پژوهش........................ 71

-تاريخچه اي كوتاه از بهزيستي در ايران72

-مجموع بررسي ها و برداشت هاي اوليه و كلي73

ادبيات پژوهش............................ 73

تاريخچه اي كوتاه از بهزيستي در ايران.... 74

مجموع بررسي ها و برداشتهاي اوليه و كلي و دستورالعمل اجرايي.................................... 75

-توصيف نوع و روش تحقيق............... 76

-توصيف جامعه آماري................... 77

-تعداد افراد نمونه و روش نمونه گيري.. 78

-روش آماري........................... 79

توصيف نوع و روش تحقيق................... 80

توصيف جامعه آماري....................... 81..

تعداد افراد نمونه و روش نمونه گيري...... 82

روش جمع آوري اطلاعات..................... 83

روش آماري............................... 84

-مقدمه............................... 85

-تحليل مجذور نمرات T/student........... 86

-تجزيه و تحليل آماري داده ها......... 87

مقدمه................................... 87

-اثبات فرضيه ها...................... 87

-نتيجه گيري كلي...................... 88

-محدوديت هاي تحقيق................... 89

-پيشنهادات........................... 89

-اثبات فرضيه ها...................... 89

-فرضيه............................... 89

-اثبات فرضيه......................... 89

-فرضيه............................... 90

-اثبات فرضيه......................... 90

-فرضيه............................... 90

-اثبات فرضيه......................... 90

-فرضيه............................... 90

-اثبات فرضيه......................... 90

نتيجه گيري كلي.......................... 91

توصيف نوع روش تحقيق..................... 91

جامعه آماري............................. 91

روش آماري............................... 91..

متغيرهاي حاضر در اين پروژه.............. 91

محدوديتهاي تحقيق........................ 93

پيشنهادات............................... 95

ضمائم................................... 97

مقياس خودپنداري راجرز................... 99

مقياس عزت نفس رونبرگ................... 101

منابع و مأخذ........................... 103

اهميت و ضرورت تحقيق

از لحاظ فكري دورة نوجواني شروع دوره تفكر انتزاعي يا عمليات منطق صوري است در دوره كودكي ، كودك بر اساس عينيات و واقعيات تفكر و استدلال مي كند، ولي در اين دوره نوجوان عمليات ذهني خود را وسعت مي‌دهد و علاوه بر منطق عيني، بر اساس فرضيات نيز ، استدلال و استنتاج مي كند و به آزمودن جنبه هاي عملي ايده آلها و حقيقت فرضيه ها در قبال واقعيت خارجي و نظريه هاي ديگران مي پردازد. در حالي كه كودك در زمان حال زندگي مي كند، نوجوان بالغ در تفكر خود پديدة زمان را به دو سو امتداد مي دهد: گذشته و آينده

فعاليت سير در گذشته و تفكر به آينده علاقه او را به حال كاهش مي دهد و از اين جهت نيروي انطباق او با زمان حال اندكي ضعيف مي شود نوجواني دورة انتقال از كودكي به بزرگسالي است، انتقال از اخلاق ديگر پيرو به اخلاق خود پيرو. دنياي بزرگسالان از نوجوان توقعات تازه اي دارد كه نمي توان با رفتارها و تخيلات دورة كودكي پاسخگوي آنها بود. اين دوره را عده اي (تولدي دوباره) ناميده اند. زيرا دگرگونيهاي عميقي در شخصيت نوجوان پديد مي شود، فرد نه كودك است و نه بزرگسال ، اما براي مرحله بزرگسالي آماده مي شود و با تمام توان مي خواهد به سمت كمال قدم گذارد كه اين حركت وجهش با اشتباهات و لغزشهاي بسياري همراه است.[1]

از لحاظ اجتماعي ، تحول نوجوان و جوان بستگي دارد به اينكه در چه شرايطي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي رشد كرده باشد، زيرا محيطهاي اجتماعي در ساخت فكري و شخصيتي آنها تأثيرات مختلف به جاي مي گذارند. بنابراين تفاوتهاي فاحشي بين نوجوانان و جواناني كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي كنند با نوجوانان و جواناني كه در شهرهاي كوچك و روستاها زندگي مي كنند وجود دارد، يعني واكنشهاي آنها به ميزان قابل توجهي تحت تأثير همان محيطي است كه در آن پرورش يافته اند. محيطهاي آزاد و باز نوعي رفتار را شكل مي‌دهد و محيطهاي استبدادي و خفقان آور نوعي ديگر از رفتار را پرورش مي‌دهد.

حتي هدفهاي نهائي جوامع مختلف، رفتار هاي مختلفي را در افراد بروز ميدهد. در عين حال نوجوان در اين مرحله مرزشكن و سنت شكن است و برخلاف دورة كودكي از والدين تبعيت نمي كند، و در برابر خواستهاي آنها سركشي، عصيان و مقاومت مي كند. اولياي مدارس مشاهده مي كنند دانش آموزي كه تا چندي پيش آرام، مؤدب ، سر به زير و ساعي بود، هم اكنون خشن، جسور، متمرد، مهاجم و حتي از مدرسه گريزان شده است و يا برعكس آن چنان درون گرا، منزوي و گوشه گير مي شود كه موجبات تشويق و نگراني والدين و اولياي مدرسه را فراهم مي آورده به طور يكه آنها ممكن است اين گونه رفتارها را علائم بيماريهاي رواني و زمينه ناسازگاري و نابهنجاري شخصيت نوجوان تصور كنند. در صورتي كه اگر نوجوان اين تغيير و تحولات شخصيتي را نداشته باشد و اين تغيير رفتار را از خود نشان ندهد، ممكن است آمادگي زيادي براي (واپس زدن) در وي ايجاد شود و قادر نباشد با مشكلات اين دوره از زندگي رو به رو شود و در نتيجه در سنين بالاتر رفتارهاي بيمارگونه مرضي از خود نشان دهد. علت اصلي بروز اين گونه رفتارهاي عجيب و غريب و تحريك كننده و خود مختارانه نوجوان ، رسدين به استقلال وكسب هويت مستقل شخصي خويش است، و قبول كردن خودش ، همان گونه كه هست كوتاه يا بلند زشت يا زيبا، دختر يا پسر، بدقواره يا خوش قواره، و اين اثبات هويت و تداوم هويت شخصي در سازندگي شخصيت نوجوان نقش اساسي دارد.[2]

از لحاظ اخلاقي در دورة نوجواني روح عرفان، اخلاق و معنويت بيشتر تجلي مي شود. نوجوان آمادگي زيادي براي پذيرش فضيلتهاي انساني، ارزشهاي اخلاقي و معنوي دارد و احساسات كمال طلبي در وي بروز مي كند. البته بايد متذكر شد كه آمادگي دروني كردن صفات پسنديده و اخلاق حميده در نوجوان وجود دارد، اما بر حسب شرايط تجربي گذشته نوجوان و دوران كودكي او و خانواده اي كه در آن رشد يافته است. بسيار اهميت دارد كه كداميك از نيروهاي نهاد، خود ، فراخود در او رشد بيشتري كرده باشد، زيرا نوجوان به همان سمتي كشيده مي شود كه آن نيرو رشد كرده است، حتي ممكن است اگر نهاد در نوجوان تقويت بيشتري يافته و فراخود نيز ضعيف باشد، او همه معيارهاي اخلاقي را زير پا گذارد و به بزهكاري كشديه شود . نوجوانان و جوانان ، بر خلاف كودكان (كه هميشه خود را پايين تر از بزرگسالان مي دانند) به علت شخصيت تازه توليد يافته شان پيوسته خود را در سطح بزرگسالان قرار مي دهند، اما در عين حال بعلت دنياي جديدي كه در عمق وجودشان به تحرك درآمده است، خود را متفاوت از آنها حس مي كنند . آن وقت مي خواهند از حد بزرگسالان نيز فراتر روند و با تغيير دادن و اصلاح دنيا اعجاب آنها را برانگيزاند. به همين جهت نظام يا نقشه هاي زندگي نوجوانان و جوانان، هم سرشار از احساسات جوانمردانه و بشر دوستانه و برنامه هاي نوع دوستي و نوع پروري است و هم در عين حال به علت هذيان خود بزرگ پندارانه و خودمدارانه در آنها ايجاد اضطراب مي كند.


خصوصيات عاطفي در دورة نوجواني و جواني

  1. عدم تعادل و بي ثباتي عاطفي يكي از بارزترين ويژگيهاي اين دوره است. اكثر اوقات به هنگام بروز خشم نمي توانند رفتار و گفتار خود را كنترل كنند، خيلي زود متأثر مي شوند، به خصوص زماني كه احساس مي كنند كسي به حرفشان گوش نمي دهد و به همين خاطر به اعمال ناخوشايندي دست مي زنند و سپس پشيمان مي شوند و خود را سرزنش مي كنند. حساسيتها و هيجانات ناشي از زود رنجي كه از خصوصيات دائمي اين دوران است اغلب به علت تغييرات و تحولات غدد داخلي و ميزان ترشحات هورمونها و نوع تربيت و آموزش دوران گذشته است كه در مجموع وضع زندگي عاطفي آنها را تغيير مي دهد. گاهي با كوچكترين بر خورد عصباني مي شوند و به هنگام عصبانيت و خشم ممكن است به گريه متوسل شوند و يا غمگين و افسرده به تنهايي پناه ببرند.

  2. مورد توجه همسالان واقع شدن و به خصوص كسب تأييد آنها و افزودن دوستان هم جنس باعث مي شود كه اهميت بزرگسالان در نزد آنها كمتر از هم كلاسان و هم سالان باشد، بنابراين كسب استقلال عاطفي از والدين نيز در اين دوره از اهميت خاصي برخوردار است.

  3. تحمل شنيدن اعتقاد و سرزنش را ندارند، ولي بر عكس خودشان از ديگران انتقاد مي كنند كه گاهي اوقات منجر به به اختلاف نظر با والدين و عدم ارتباط صميمانه با آنها مي شود.

  4. احساسات فداكارانه و مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم و ستمديده در اين دوره ظاهر مي شود.

  5. مي خواهند به ديگران بقبولانند كه افراد مهمي هستند. اثبات اين امر، كه آنها چندان هم مهم نيستند آنها را مي رنجاند.

  6. در برابر ناكاميها ، حالات يأس و نااميدي به آنها دست مي دهد. بسيار غمگين و افسرده مي شوند و احساس مي كنند ديگر همه چيز تمام شده است و به گريه هاي شديد متوسل مي شوند.

  7. به وضع ظاهر و لباس و آرايش خود توجه دارند و گاهي مدتها وقت خود را جلوي آئينه به اين امر اختصاص مي دهند.

  8. حالات رويايي و عاشق پيشگي دارند.

  9. نگران آينده هستند. آينده تحصيلي ، شغلي، اقتصادي ، اخلاقي و جنسي كه از نگرانيها خود موجب پيدايش اضطراب و پريشان خاطري در آنها مي شود.[3]

رشد اجتماعي در دوره نوجواني

در دوران نوجواني رفته رفته شتاب زدگي كودكانة قبل، از بين مي رود، جاي خود را به نوعي آرامي و تفكر منطقي مي دهد. متعاقب آن قبول آنها از طرف جامعه ممكن مي شود و به همين لحاظ است كه معاشرت، مراورده و همكاري، جانشين تكرويهاي دوران نوجواني مي شود، بي ثباتي عاطفي جاي خود را به رفتار متعادل همراه با تفكر مي دهد و بالاخره فرد مي تواند از جهان واقع و اشياء و اشخاص به تصويري نزديك به واقعيت برسد. از اين مرحه به بعد سازش فرد با محيط مطمئن تر انجام مي گيرد و چون قواي ذهني او تكامل بيشتري يافته اند، قدرت درك مفاهيم اجتماعي در وي افزايش مي يابد . در چنين شرايطي ، وظيفه محيط اجتماعي وظيفه اي سنگين و ظريف است ، چه از يك سو بايد با ارائه مدلها و الگوهاي رفتاري ارزشهاي معنوي و عالي را مورد حمايت قرار دهد و از سوي ديگر وسيله تشويق جوانان را به گرايش به اين اررزشها فراهم كند. بديهي است اگر جامعه اي نتواند از مرحله زندگي دسته جمعي عادل پافراتر نهد و به نظام ارزشهاي معنوي و اجتماعي برسد، موجب ركورد نيروي ذهني افراد و به خصوص جوانان خواهد شد و اين همان مسئله اي است كه در جوامع بدوي و به اصطلاح غير متمدن به چشم مي خورد. در بعضي از جوامع ارزشهاي معنوي، ارزشهاي مادي را تحت الشعاع خود قرار مي دهند و به همين دليل افراد مي توانند به سادگي متوجه گسترش قواي ذهني خود شوند.

نكته جالب اين كه جوانان در گذشتن از ارزشها صد در صد مادي و در راه نيل به ارزشهاي معنوي ، از ارزشهاي سياسي نيز كه بين ارزشهاي مادي و معنوي قرار دارد مي گذرند، و به همين سبب است كه جوانان بيشتر از ساير گروههاي سني به ارزشهاي سياسي توجه خاصي از خود نشان مي دهند . اين آشنايي با ارزشها هم ضروري و مهم مفيد است، زيرا جوانان از اين راه فرصت پيدا مي كنند تا خود را با فرهنگ، تمدن و قوانين جاري در اجتماع خويش سازگار كنند. اين سازگاري و دست يافتن به ارزشهاي فرهنگي مؤثر است. علم موجب مي شود تا انسان از جهالتها و نادانيها رهايي يابد، به كمك اخلاق و رعايت اصول آن فرد مي واند آنچه را كه به عنوان فشار عميق ديگران مي پذيرفت با ميل و رغبت پذيرا شود و بالاخره از راه زيبايي دوستي مي تواند بسياري از انگيزه ها و تمايلات حيواني خود را كه جامعه اجازه بروز تجلي آنها را نمي دهد به نوعي تلطيف كند.

جوانان از چنين مسيري مي گذرند . اگر شرايط جامعه با خصوصيات مذكور و احتياطات اين گروه مناسب باشد و مدلهاي اجتماعي مناسب نيز در اختيار آنان قرار گيرد، عبور از اين مسير ساده و عادي خواهد بود. عده اي از روان شناسان ميزان سازگاري فرد با جامعه را متناسب با رشد اجتماعي او مي دانند، يعني هر اندازه كه به راحتي بتواند با ديگران زندگي كند و سازگاري داشته باشد به همان اندازه از نظر اجتماعي رشد يافته است. اين مهم حاصل نمي شود مگر از طريق پيوند با اجتماع و احترام گذاشتن به آن و احترام قائل شدن به عقايد ديگران، و اين ديگران از گروه كوچك خانواده تا گروه دوستان، هم كلاسان، معلمان هم شهريها و هم ميهنان را شامل مي شود . هيچ فردي به تنهايي و دور از اجتماع نمي تواند زندگي كند، بنابراين بستگي به اين دارد كه تا چه اندازه آموزش لازم براي برقراري روابط احترام آميز با ديگران را ديده باشد، و خلاصه تا چه اندازه رشد اجتماعي پيدا كرده باشد، يعني تا چه اندازه سازگاري اجتماعي پيدا كرده باشد، سازگاري اجتماعي تا حد بسيار زيادي بستگي به اين دارد كه ديگران دربارة فرد «چگونگي فكر مي كنند». و او «چگونه آدمي مي دانند». به خصوص كه طرز فكر ديگران درباره نوجوان مي خواهند هميشه مورد تأييد دوستان و بستگان قرار گيرند و مقبول و محبوب و مورد احترام آنها باشند. بنابراين هر اندازه كه رشد اجتماعي فرد بالا باشد محبوبيت و مقبوليت او نيز بالا خواهد بود، البته كسب محبوبيت و برقراي روابط سازگارانه با ديگران از طريق صحيح و روابط متقابل احترام آميز مورد توجه است، نه از راههاي كه منجر به ايجاد احساس حفارت در فرد شود، رشد اجتماعي به تدريج ايجاد مي شود و در دورة نوجواني مي تواند به كمال نسبي برسد.

جواني كه از نظر اجتماعي رشد يافته است، داراي خصوصيات و ويژگيهايي است كه در ذيل به اختصار بيان مي شود:

  1. خودكفا و مستقل است و توانايي هدايت اعمالش را دارد، در انتخاب عملش آزاد است و ضمن مشورت با افراد مجرب و بزرگتران خود تصميم مي‌گيرند و مسئوليت اعمال و تصميمات خويش را نيز مي پذيرد.

  2. مسئوليت است و از زير بار مسئوليت شانه خالي نمي كند، با قبول مسئوليت در شرايط بحراني (مطابق توان و ظرفيتش) با مشكلات درگير مي شود. استعدادهاي نهفته جوان نيز در همين مبارزه با مشكلات شكوفا مي شود و اعتماد به نفس بيشتري كسب مي كند.

  3. ميانه رو و معتدل است چپ روي و راست روي ندارد و در برخوردهاي اجتماعي از اعتدال خارج نمي شود.

  4. با گذشت و عفو كننده است و عذر، عذرخواهان را مي پذيرد.به خصوص اينكه عفو و گذشت به هنگام قدرت ، روحيه فرد را متعالي مي كند.

  5. آينده نگر ، اميدوار، خوش بين است و اگر وضعيت نااميدكننده اي پيش بيايد روحيه خود را نمي بازد و در صورت تكرار شكست، دوباره و دوباره فعاليت را از سر ميگيرد، زيرا كه پذيرش شكست و ايجاد يأس فرد را بيشتر در ورطه خمودگي و نااميدي فرو مي برد.

  6. جوان رشد يافته در زندگي خود معنايي حقيقي يافته است و به خاطر چيزي با ارزش زندگي مي كند كه اورا به كمال مي رساند، و داراي هدفهاي درازمدت و جهت دار است كه او را به جلو حركت دهد.

  7. نسبت به انسانها احساس تكليف و وظيفه مي كند، و احساس تكليف در روابط انساني چيزي بالاتر از معادلات سياسي و اقتصادي است كه جهت جوان رشد يافته بي قيد و شرط است.

  8. جوان رشد يافته همه جنبه هاي وجودي خود را قبول دارد، هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت و خودش را نيز مي شناسد . همچنين واقعيتهاي وجود ديگران را هم قبول دارد، همان طوري كه هستند نه آن طوري كه خودش مي خواهند باشند و قضاوت او دربارة انان صرفاً بر اساس خصوصيات شخصي خود آنهاست.[4]

رشد رواني در دورة نوجواني

هر رفتاري كه از انسان سر مي زند براي برآورده شدن يكي از نيازها و خواستهاي بدني و رواني او است. اگر بتوان نيازهاي مهم نوجوان و جوان را شناخت، مي توان او را ياري كرد تا آنها را به خوبي و از طريق صحيح ارضاء كند نيازهاي اساسي بشر را به دو دسته تقسيم كرده اند:

  1. نيازهاي بدني يا زيستي كه نيازهاي اوليه نيز ناميده مي شوند و بدون ارضاي آن نيازها، زندگي ميسر نيست، مانند نياز به غذا، آب، هوا، خواب، استراحت ، دفع و غيره كه از گفتگو درباره آنها صرف نظر مي‌شود.

  2. نيازهاي رواني يا ثانويه كه عدم ارضاي اين نيازها موجب پيدايش اختلالات، ناراحتيها و بيماريهاي رواني مي شود و گاهي آن چنان تعادل عاطفي فرد را به هم مي زند كه او مستأصل و از زندگي بيزار مي شود.

بسياري از نااميدها، افسردگيها، مرد آزاريها، پرخاشگريها، سوءظن و بدبيني‌ها، بزهكاريها، و حتي قتلها و خودكشيها، غالباً ناشي از عدم ارضاي صحيح نيازهاي رواني است.

نيازهاي رواني دوره نوجواني كه در درجه اهميت آنها معمولاً با توجه به محيط زندگي و موقعيت و آداب و رسوم اجتماعي در محيط هاي مختلف متفاوت است، عبارتند از:

  1. نياز به مهرباني و محبت:

رابطه نزديك محبت آميز با چند شخص مؤثر در زندگي اغلب باعث رضايت مي‌شود. خانواده عموماً يكي از كانونهاي گرم و محبت زاست و نياز به مهرباني و محبت شامل دوست داشتن و دوست داشته شدن مي شود كه در همه سنين عمر ادامه دارد و كمبود آن تأثيرات سوء و ضايعات دردناكي در روح افراد به وجود مي آورد و روابط آنها را با ديگران تحت تأثير قرار مي‌دهد.

كمبود محبت چون اكثراً موجب تحقير و كوچك شدن فرد نيز مي شود باعث ايجاد عقده حقارت مي شود و وي را حسودو كينه توز مي كند و يا سبب ايجاد احساس تنهايي و انزوا مي شود، و اگر نوجوان و يا جواني از محبت در كانون خانواده سيراب نشود، آن را در خارج از خاواده جستجو مي كند كه زمينة بسياري از فريبها و انحرافات از همين جا فراهم مي شود.




تعداد صفحات:105

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

9_1546935332_9155_3413_1971.zip0.11 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 74,400 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت