خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم
دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم
قیمت : 74,500 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
قیمت : 74,200 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
قیمت : 85,000 تومان
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
قیمت : 84,000 تومان
آشنایی با ما
سلام دوست گرامی، از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ بابت نظر ارزشمندتون سپاسگزاریم







ثبت نظر

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال درافت تحصیلی دانش آموزان

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال درافت تحصیلی دانش آموزان

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال درافت تحصیلی دانش آموزان


فهرست مطالب

عنوان صفحه

چكيده 1

فصل اول : كليات پژوهش

مقدمه 3

بيان مساله 4

اهميت و ضرورت تحقيق 5

اهداف تحقيق 6

موضوع تحقيق 6

متغيرها 6

فرضيه و سوالات 7

مفاهيم و اصطلاحات 9

مشكلات و تنگناها 11

خلاصه فصل اول 12

فصل دوم : بيشينه تحقيق

مقدمه 14

انواع رويكردها در فرآيند ياددهي - يادگيري 15

ياددهي - يادگيري با رويكرد غير فعال يا سنتي 15

نقد ياددهي - يادگيري با رويكرد غير فعال يا سنتي 16

ياددهي - يادگيري با رويكرد فعال 17

ويژگي ها و نكات اصلي در ياددهي - يادگيري با رويكرد فعال20

رابطه تدريس و يادگيري 22

مباني نظري رابطه تدريس و يادگيري 23

الگوهاي تدريس 24

ارتباط الگوهاي تدريس با برنامه درسي 24

ارائه الگوي عمومي تدريس با رويكرد فعال 25

مراحل الگوي عمومي تدريس با رويكرد فعال 26

نمونه هائي از الگوهاي تدريس فعال 26

الگوي حل مساله 26

پيشينه تحقيق 30

تحقيقات انجام شده در ايران 31

تحقيقات انجام شده در جهان 34

خلاصه فصل دوم 38

فصل سوم : روش اجراي تحقيق

مقدمه 40

روش تحقيق 41

روش تحقيق توصيفي 41

جامعه آماري 41

نمونه آماري روش نمونه گيري 41

روش تجزيه و تحليل آماري 41

روائي 42

پايائي 43

خلاصه فصل سوم 43

فصل چهارم : تجزيه و تحليل يافته هاي پژوهش

مقدمه 46

ليست فرمول ها 47

بررسي فرضيات 48

جدول و نمودارها 52

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 1 53

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 2 54

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 3 55

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 4 56

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 5 57

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 6 58

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 7 59

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 8 60

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 9 61

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 10 62

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 11 63

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 12 64

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 13 65

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 14 66

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 15 67

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 16 68

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 17 69

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 18 70

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 19 71

جدول و نمودار مربوط به سوال شماره 20 72

نودار كلي 73

خلاصه فصل چهارم 74

فصل پنجم : خلاصه و نتيجه گيري

مقدمه 76

خلاصه فصل اول 77

خلاصه فصل دوم 78

خلاصه فصل سوم 79

خلاصه فصل چهارم 80

پيشنهاد و راهكارها 81

منابع و موآخذ 83

ضمائم و پيوست ها 85

مقدمه

يكي از وظايف معلمان در جريان آموزش وپرورش ، زمينه سازي جهت رشد و يادگيري مطلوب دانش آموزان است و در آموزش وپرورش نوين تاكيد بر فعال بودن يادگيرنده در جريان يادگيري و تشكيل ساخت ذهني مي باشد ( سلسبيلي و ديگرا ن ، 1382 - تحليل تطبيقي از دانش آموزان ايراني ) .

فراشناخت به عنوان رويكردي جديد به فرايند يادگيري توجه خاص داشته و به فعال بودن و آگاهي انسان از نظام شناختي خود تاكيد دارد .يادگيرنده در كاربرد اين رويكرد ، به جريان شناخت خود نظارت مي كند ، موانع يادگيري را جستجو كرده و در صورت نياز از راهبردها ومهارتهاي لازم بهره مي جويد . سپس ، مفهوم تدريس را مورد بررسي قرار داديم .

از مجموعه تعريفهاي مورد مطالعه چنين استنباد مي شود : تدريس عبارت است از تعامل بين معلم وشاگرد ، شاگرد با شاگرد و يا شاگردان با هم ، براساس طراحي منظم وهدف دار واز پيش تعيين شده براي ايجاد تغيير در رفتار شاگردان كه با توجه به شرايط و امكانات اعمال مي شود .

با توجه به تعريف فوق معلم با تمهيد مقدماتي بايد در جريان تدريس دانش آموزان را به فعاليت وا دارد و خود نقش راهنمايي را به عهده بگيرد و به عبارت ديگر ، بايد از روش فعال استفاده كند .

ژان ژاك روسو دانشمند بزرگ فرانسوي از جمله كساني است كه در امر آموزش و يادگيري بر فعاليت فراگيرنده تاكيد كرده است او مي گويد بگذاريد كودك خود مساله اش را حل كند ، ( آرمند ، 1372 - روش هاي تدريس فعال ) .

جان ديويي تاكيد بر تجربه فراگيرنده در جريان يادگيري دارد او در كتاب تجربه و آموزش وپرورش مي نويسد : دانش آموز موجودي فعال و كنشگر است كه در محيط خود دخالت مي كند و با آن عمل متقابل انجام مي دهد . معلم بايد عادت كند كه تفكر را در دانش آموزان به وجود آورد .

ديويي بهترين روش تدريس را روش حل مساله مي داند ( نقيب زاد ه ، 1379 فلسفه آموزش و پرورش ) .

انواع رويكردها ، در فرآيند ياددهي - يادگيري :

رويكرد ياددهي يادگيري را مي توان به عنوان يك الگو براي معلم وشاگرد در فزاي ‎آموزشي به منظور تحقق هدفهاي معين تعريف كرد . عناصر اصلي اين الگو عبارتند از : 1- مراحل و توالي فعاليت معلم وشاگرد 2- نقش معلم 3- نقش دانش آموز 4- نحوه ارتباط معلم وشاگرد ( مهر محمدي ، 1379 همان منبع ص 119 ) . با توجه به نكات فوق مي توان فرايند ياددهي يادگيري را به دو ريكرد سنتي يا غير فعال و فعال تقسيم كرد و ويژگيها و نكات اصلي هر يك را مورد بررسي قرار داد .

ياددهي - يادگيري با رويكرد غير فعال يا سنتي :

در اين رويكرد معلم ارائه دهنده اطلاعات و دانش آموز شنونده و حفظ كننده مطلب است . در اين رويكرد دانش آموز فعال نيست . معلم سعي مي كند از طريق روش سخنراني يا توضيحي مطالب را به دانش آموزان انتقال دهد . مغز دانش آموز به مثابه بانكي فرض مي شود كه بايد اطلاعات به آن سپرده شود .در اين رويكرد پاسخها ونمره هاي دانش آموزان مهم است به عبارت ديگر اين رويكرد نتيجه مهور است ( محبي 1381 - بازانديشي در ارزشيابي مستمر ) . اين رويكرد بيشتر بر پايه مكتب رفتار گرايي استوار است .در چهارچوب اين ديدگاه ، يادگيري عبارت است از كسب رفتارهاي مختلف كه معمولاً از طريق فرايند شرطي سازي توجيه مي شود ( احمدي ، 1381 ) .

رفتار گرايان بر اين باوراند كه بسياري از رفتارهاي انسان در اثر شرطي شدن آموخته مي شود و از همين شيوه در تدريس مواد ومحتويات درسي استفاده مي كنند . از نظر رفتارگرايان ، عامل كنترل كننده رفتار ، محيط است نه فرايندهاي ذهني وشناختي . بنابراين در جريان تدريس از طريق دستكاري و تغيير شرايط محيطي مي توان ، رفتار مورد نظر را در يادگيرنده به وجود آورد . رفتار گرايان كليه رفتارهاي انسان را كه براثر يادگيري حاصل مي شود ، به عناصر محرك - پاسخ ( S - R ) قابل تجزيه مي دانند و بر همين اساس معتقدند در جريان تدريس بايد محتوا وفعاليتهاي يادگيري پيچيده را در قالب رفتارهاي ساده تنظيم كرد و سپس با تقويتهاي متوالي، يادگيرنده را به سمت فعاليتهاي پيچيده هدايت ساخت .

در آموزش مبتني بر اين ديدگاه ، هدفهاي آموزشي تا سطح هدفهاي رفتاري كه بر رفتارهاي قابل مشاهده و اندازه گيري توجه دارد ، تجزيه مي شود . اين هدفها در سه قلمرو شناختي ، عاطفي ورواني - حركتي در سطوح مختلف از رفتارهاي بسيار ساده تا رفتارهاي پيچيده طبقه بندي مي شوند و اين باور وجود دارد كه دستيابي به هدفهاي سطوح بالاتر ، مستلزم پشت سرگذاشتن و عبور از هدفهاي سطوح پايين تر است .

( مهر محمدي 1379 همان منبع ) مي نويسد : رويكرد ياددهي يادگيري رفتارگرايي بر اساس نظريه اسكينر تدوين شده است . نظريه اسكينر در باره فرايند ياددهي - يادگيري ، بر اصول شرطي سازي كنشگر مبتني است . مفروضات اساسي آن اين است كه رفتار موجودات زنده ، پديده اي قابل مشاهده واندازه گيري است كه تحت تاثير محيط تغيير مي كند .بدين ترتيب ، معلم مطالب مورد نظر يا آنچه را كه بايد يادگرفته شود در يك توالي معين تنظيم و ارائه مي كند .

در مرحله دوم ( اكتساب يا پاسخ ) توالي مورد نظر به وسيله دانش آموز كسب مي شود و با توجه به شيوه هاي مختلف تغيير رفتار ، تقويت مي شود .در مرحله سوم از دانش آموزان خواسته مي شود آنچه را كه ياد گرفته اند به موقعيت مشابه تعميم دهند . به عبارت ديگر در اين مرحله ، دانش آموزان بايد بتوانند از مهارتها ومعلومات جديدي كه كسب كرده اند در موقعيت هاي مشابه استفاده كنند .

در اين رويكرد معلم نقش كليدي و تعيين كننده دارد و دانش آموز در يافت كننده دانش است كه به صورتهاي مختلف به وي ارائه مي شود . ارتباط معلم وشاگرد يك طرفه است .

نقد ياددهي - يادگيري با رويكرد غير فعال يا سنتي :

1- در اين رويكرد ، بيشتر بر نتيجه يادگيري ورفتارهاي مشروط تاكيد مي شود ، رفتارهايي كه حاصل آزمايشهاي ساده اي است كه روانشناسان رفتار گرا روي حيواناتي مانند موش ، گربه و كبوتر و نظاير آن انجام داده اند .

اين در حالي است كه انسان در مقايسه با اين حيوانات ، رفتارهاي پيچيده تري دارد

2- آموزشهاي مبتني بر روشهاي رفتار گرايي به سلسله رفتارهاي ساده پشت سر هم توجه دارد كه به شيوه مكانيكي سازماندهي شده اند به نحوي كه يادگيرنده از روي عادت مي آموزد وبه محركهاي خاص پاسخ مي دهد .

3- چون بسياري از يادگيريها عميق ومعنا دار نيست براي تثبيت هر يادگيري از عوامل تقويت و پاداشهاي بيروني كمك گرفته مي شود . اين احتمال وجود دارد كه بسياري از آموخته ها پس از مدتي به فراموشي سپرده مي شوند .

4- بسياري از رفتارهاي پيجيده انسان مانند : تحليل كردن ، تفسيركردن ، استدلال كردن ، حل مسئله ، قضاوت وارزشيابي را به آساني نمي توان در قالب رفتارهاي ساده محرك - پاسخ به دانش آموزان آموزش داد .

5- اين روش به مرور قدرت خلاقيت و نوآوري را از شاگردان سلب مي كند و تعليم و تربيت زنده را به سوي تعليم وتربيت مكانيكي و ماشيني سوق مي دهد .

6- در اين روشها ، بيشتر بر نتيجه يادگيري تاكيد مي شود . مهم آن است كه يادگيرنده در پايان درس به رفتارهاي مورد انتظار رسيده باشد . لذا درباره چگونگي يادگيري وفعاليتهاي ذهني مانند مشاهده ، جمع آوري و ... كه از آنها به عنوان مهارت يادگيري مادام العمر نام برده مي شود غفلت مي شود .

7- در اين ديدگاه بيشتر بر فعاليتهاي فردي توجه مي شود . بنابراين مهارتهاي اجتماعي ، يادگيري جمعي و ... به فراموشي سپرده مي شود .

8- در اين رويكرد نقش اصلي به عهده معلم است لذا اين رويكرد ، معلم - محور است نه داتش آموز محور.

9 - اثرات نامطلوب فرهنگي ناشي از رويكرد سنتي يا غير فعال در دانش آموزان قابل تعمق است ( احمدي ، 1381 ) .

در اثر استيلاي اين رويكرد بر نظام هاي تعليم وتربيت ، دانش آموزان اطاعت بي چون وچرا از معلم وعدم مشاركت خود در تصميم گيري نسبت به برنامه ها وفعاليت هاي آموزش را تجربه مي كنند و مي آموزند كه اطلاعات از مراجع قدرت ، عمري مورد انتظار و ستودني است . آنان ياد مي گيرند در برابر شرايط موجود ، روحيه انقياد وتسليم داشته باشند . عدم رغبت به مشاركت و همكاري با ديگران در حل مسائل اجتماعي را مي توان معلول اين واقعيت دانست كه دانش آموزان در تحت استيلاي روش مستقيم تدريس در طول تحصيل ، هيچ گاه فرصت تمرين مهارت هاي گروهي از طريق پيوستن به جريان فعاليت هاي يادگيري گروهي يا مشاركتي را نيافته اند .

درمجموع مي توان چنين اظهار نظر نمود كه استمرار روش مستقيم ( نظام آموزش بانكي ) منجر به گونه اي تربيت فرهنگي مي گردد كه نه تنها نمي توان آن را مبين جريان رشد وبالندگي اجتماعي دانست ، بلكه بايد آثار تخريبي و ضد توسعه اي عميق آن بر اين جريان را انتظار داشت . ( مهر محمدي ، 1379 همان منبع )

ياددهي - يادگيري با رويكرد فعال :

هم زمان با شكل گيري نظريه رفتار گرايي ، گروهي از روانشناسان آلماني آزمايش هايي انجام دادند تا نشان دهند كه انسان از طريق بينش ، به يادگيري و شناخت دست مي يابند . يادگيري ، حاصل كوشش ذهني يادگيرنده و فرايندهايي است كه از طريق آن ، فرد بر اساس اطلاعات دريافت شده به تنظيم مجدد مفاهيم و تجاربي مي پردازد كه در نهايت به ايجاد الگوي جديدي از بينش منجر مي شود . در اين ديدگاه از شناخت ويادگيري به انواع فعاليتهاي ذهني از قبيل : اكتساب ، پردازش ، سازمان بندي و استفاده از دانش اطلاق مي شود . در اين رويكرد فرايندهاي شناختي مهم ترين مسئله اي است كه در جريان آموزش ويادگيري مورد توجه قرار مي گيرد .

روانشناسان شناختي بر كل عوامل مؤثر بر آموزش ويادگيري توجه دارند ، عواملي همچون شرايط محيطي ، ويژگيهاي فراگيران ، ضرورت و اهميت موضوع يادگيري ، هدفهاي آموزش ، آمادگي يادگيرنده ، پيش سازمان دهنده ها ، فعاليت يادگيرنده كه همگي بايد به شيوه اي تعاملي در فرايند تدريس مورد توجه قرار گيرند ( احمدي ، 1381) .

در رويكرد فعال معلم نقش راهنما و تسهيل كننده را بر عهده دارد و دانش آموز در فرايند تدريس با فعاليتهاي خود ، مهارت و توانايي هاي بالقوه اش را به فعل در مي آورد در اين رويكرد ، دانش آموز فعال است مسائل را كشف وحل مي كند ، سوال مي كند ، با همياري ديگران ياد مي گيرد و در نهايت فرايند محور است ، ( محبي 1381 همان منبع ) . در اين رويكرد ياد گيرنده داراي طرح وتعهد خاص وبا انگيزه است . به بحث مي پردازد مسائل را حل وتمرين مي كند و با استفاده از راهنمايي هاي معلم به كسب تجربه مي پردازد و به عبارتي تعاملي دو طرفه بين معلم و شاگرد وجود دارد .

سقراط نخستين كسي بود كه به روش فعال تدريس توجه كرد . به نظر او معلومات ودانش در درون افراد نهفته است و بايد آن را بيرون كشيد . نبايد اطلاعات را درون افراد انتقال داد . روش تدريس سقراط بر طرح پرسش هاي منظم ، آوردن مثال براي پاسخهاي غلط و تكرار مطالب به صورت مختلف بود .

ژان ژاك روسو دانشمند بزرگ فرانسوي از جمله كساني است كه در امر آموزش و يادگيري بر فعاليت فراگيرنده تاكيد كرده است او مي گويد بگذاريد كودك خود مساله اش را حل كند ( آرمند ، 1372 همان منبع ) .

حان ديويي تاكيد بر تجربه فراگيرنده در جريان يادگيري دارد او در كتاب تجربه و آموزش و پرورش مي نويسد : دانش آمو موجودي فعال و كنشگر است كه در محيط خود دخالت مي كند و با آن عمل متقابل انجام مي دهد ، معلم بايد عادت كند كه تفكر را در دانش آموزان به وجود آورد ، ديويي بهترين روش تدريس را روش حل مساله مي داند ، ( نقيب زاده ، 1379 همان منبع ) .

ژان پياژه دانشمند سويسي از جمله كساني است كه بيش از همه به اهميت روش هاي فعال پي برده و به كارگيري آن ها را توصيه كرده است ، او مي گويد : وقتي دانش آموز فعال نباشد به صرف شنيدن سخن ديگران چيزي ياد نمي گيرد . شناخت هايي كه فرد بدان نايل مي شود حاصل درون سازي فعال اشياء است .

جروم برونر دانشمند معاصر آمريكايي و يكي از طرفداران روش هاي فعال تدريس و ابداع كننده روش آموزش اكتشافي معتقد است : قرار دادن پاسخ مستقيم در اختيار دانش آموزان ، آنان را به كتاب و معلم متكي مي كند و باعث مي شود از خود كوششي نشان ندهند . در نتيجه ، آنان از يادگيري رضايت خاطر به دست نمي آورند و انگيزه هاي يادگيري در آن ها ضعيف مي شود ، به طور كلي ، بررسي تحقيقات انجام شده درباره روش هاي تدريس فعال وغير فعال نشان مي دهد كه همواره روش هاي فعال كاراتر و موثرتر بوده اند .

مك كيجي و كوليك در مطالعه اي دو روش سخنراني وبحث گروهي را با سه ملاك : آزمون اطلاعات واقعه يادگيري ، تفكر سطح بالا و انگيزش ونگرش با هم مقايسه كرده اند . نتايج تحقيق نشان داد كه در 21 مورد مقايسه در ملاك اول ، روش سخنراني در 12 مورد از روش بحث گروهي بهتر بود ، در 4 مورد مثل هم بود ودر 5 مورد بحث گروهي از سخنراني بهتر بود . در 7 مقايسه كه با ملاك دوم صورت گرفت در تمام موارد روش بحث گروهي بهتر بود . در9 مورد مقايسه كه با ملاك سوم انجام گرفت ، روش بحث گروهي در 7 مورد بهتر از روش سخنراني بود ، در يك مورد مثل هم و در يك مورد ضعيف تر از روش سخنراني بود ( يادگارزاده ، 1379 روش هاي فعال تدريس ) .

رابرت اسلوين در مطالعه اي با جمع بندي تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه ياد گيري مشاركتي كه اساس روش هاي تدريس فعال است ، با عث تغييرات مطلوب در دانش آموزان مي شود و بر كيفيت آموزش اثر مي گذارد ( اسلوين ، ترجمه فقيهي ، 1371 يادگيري گنج درون ) .

در عصر انفجار اطلاعات ، تاكيد بر روش تدريس فعال ضروري است . معلمان با استفاده از اين روش و با كمترين امكانات چنانچه آموزش لازم را ببينند ، مي توانند مفاهيم ومعلومات مورد نظر را آموزش دهند .

مطالب اخلاقي واجتماعي را نيز با استفاده از روش هاي فعال مي توان به طور موثر تر وعميق تر
آموز ش داد . به عنوان مثال اگر بنا باشد در درس تعليمات ديني ، به دانش آموزان آموخته شود كه دروغ گويي بد است وصداقت وراستگويي خوب است ، چنانچه فقط به گفتن و يا نوشتن آن در كتاب اكتفا شود ، اثر چنداني نخواهد داشت .ولي با استفاده از روش هاي تدريس فعال مي توان اين مورد را به خوبي آموخت .

مهر محمدي ( 1379 ) اين پرسش را مطرح مي كند : آيا در نظام آموزش وپرورش ، بايد صرفاً به دنيال انتقال مجموعه اي از معلومات واطلاعات به دانش آموزان بود ؟ يا اينكه مكانيزم هاي يادگيري را نيز بايد بسط وتوسعه داد ؟ اسميت به نقل از شريعتمداري ( 1372 ) مي نويسد : پاداش اساسي يادگيري آن است كه ما بتوانيم آنچه را آموخته ايم به كار ببريم و از حدود مرحله يادگيري بگذاريم و به سوي تفكر حركت كنيم . تفكر يعني پيدا كردن وبررسي معاني كه شامل تشخيص وفهم مساله ، پيش بيني ، ارائه فرضيه و آزمايش آن و كشف ونتيجه گيري است .

معلم بايد در فرصت مناسب ، نسبت به بيان مساله ، ارائه فرضيهايي براي حل آن و كمك به شاگرد در بررسي فرضيه حساس باشد . مقصود اين است كه معلمان ، كلاسهاي خود را بايد به گونه اي اداره كنند كه دانش آموز خود به خود اين مراحل را به منزله راه هاي عادي يادگيري بياموزد . نكته عمده اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد ، اين است كه تفكر را نمي توان محمدود كرد والگويي ثابت براي آن قرار داد به نحوي كه ذهن پژوهنده را ترسان و محدود كند .

مهر محمدي ( 1379 ) مي نويسد : معلمي نه علم مطلق ، نه فن محض ، و نه هنر مطلق ، بلكه آميزه اي از همه اينها است . بنابراين بايد اين روحيه را در معلم ايجاد كرد كه خود دست به آزمايش و تجربه بزند و خود را محدود و محصور به مجموعه اطلاعات و معلومات مربوط به حرفه معلمي در طي دوران تربيت معلم يا آموزش ضمن خدمت فرا گرفته است ، نكند . اوبايد به اتكاي دريافت هاي شهودي ، تجارب شخصي و شم حرفه اي خود در پاره اي موارد ، از خود ابتكار عمل نشان دهد وروش هاي رويارويي جديدي را به محك تجربه بزند .

در فرايند تدريس فعال ، معلم فرصت سوال به دانش آموز مي دهد . اگر پاسخ سوال ما پيوسته معلوم باشد ، فرصتي براي فكر كردن پيش نمي آيد . تدريس بدون تماش منطقي با دانش آموزان صورت نمي گيرد اما از سوي ديگر وقتي از شاگردان خواسته شود كه آنچه را مي دانند تكرار كنند ، در اين صورت نيز آموزش رخ نداده است .يادگيري عبارت است از تجديد پيوسته بناي تجربه ، عبارت است از تطبيق دادن يك كل با معنا به آنچه معلوم است و آنچه دانستن آن محتمل است . ولي تا زماني كه اجزاي آن با هم مربوط نشده اند بايد نام معين باقي بماند .

مهر محمدي ( 1379) با استفاده از نظريه رشد شناختي پياژه مراحل يا توالي فعاليت معلم وشاگرد را در اين رويكرد اين گونه بيان مي دارد :

1- كاوشگري : در اين مرحله ، دانش آموزان دست به تجاربي مي زنند كه براي فهم مفاهيم مورد نظر ضروري است . تدريس در اين مرحله ، فراهم آوردن موقعيت تسهيل كننده اي است كه در آن دانش آموز با مساله اي متناسب با رشد عقلي خود مواجه مي شود وبه واسطه فعالتي جسمي وذهني خويش ، براي حل آن به تكاپو مي پردازد كار معلم در اين مرحله اين است كه با حداقل مداخله ، حداكثر فرصت را براي كاوشگري دانش آموزان فراهم كند . معلم با استفاده از متون مختلف ، سعي در بهم زدن تعادل عاطفي دانش آموزان دارد تا آنان با تلاش وكوشش خود و يافتن جواب به مساله يا سوالهاي طرح شده ، تعادل رواني خود را به دست آورند . در اين فعاليت هاي ، معلم نقش تسهيل كننده و دانش آموز ، نقش محوري دارد .

2- تبيين : در اين مرحله ، معلم مفاهيم واصولي را كه مي توانند به روشن شدن مشكل دانش آموز كمك كنند ، ارائه مي كند . در مرحله تبيين ، معلم جهت دهنده است واز اين رو ، با هدف تعريف واضح ودقيق مفاهيم ، به محيط آموزش جهت مي بخشد . هدف اصلي در اين مرحله ، نظرم بخشيدن به فرايند دانش آموزان است .

3- انتقال : در اين مرحله ، پاسخ هاي شاگردان ، همراه با دلايلي كه فراهم كرده اند فرا خوانده مي شود . سپس تكاليف متنوعي به آنان ارائه مي مي شود و پاسخ هاي دانش آموزان و نيز دلايل آنان مورد بررسي قرار مي گيرد .

همچنين با استفاده از نظريه كارل راجرز در مكتب يادگيري انسان گرايي با توجه به مفروضاتي مانند : دانش آموزان چيزي را ياد مي گيرند كه به داشتن آن نياز يا علاقه دارند . تنها يادگيري حاصل از خود پژوهشي ، مي تواند تاثير معنا دار بر رفتار داشته باشد . بنابراين تمايل به يادگيري و آگاهي از نحوه يادگيري براي كسب اطلاعات مهم تر است . يادگيري معنا دار آنگاه به وقوع مي پيوندد كه ، به شاگردان فرصت داده شود تا در هر سطحي با مسائل مربوط به زندگيشان در تماس باشند ، ( كاوشگري ) .

4- مرحله معرفي منابع به دانش آموزان : در اين مرحله منابع مربوط به مساله در اختيار دانش آموزان قرار داده مي شود . معلم مي تواند از دانش وتجربه خود ونيز از منابع ديگر به عنوان منابعي براي روشنگري دانش آموزان استفاده كند . هدف اصلي در اين مرحله ، گسترش آگاهيهاي دانش آموزان در باره مساله مورد نظر است .

5- مرحله ارزشيابي : در اين مرحله بينش و آگاهي فردي با انجام اقداماتي ، مورد آزمون قرار مي گيرند .


ويژگي هاي ونكات اصلي در ياددهي - يادگيري با رويكرد فعال :

1-تاكيد بر فرايند يادگيري به جاي نتيجه يادگيري : در تدريس با رويكرد فعال ، فعاليت و فرايندهاي ذهني كه از جانب يادگيرنده صورت مي گيرد ، از رفتارهاي بيروني كه در پايان تدريس از وي مشاهده مي شود مهم تر است . در اين رويكرد به فعاليت هاي ذهني مانند ، مفهوم سازي ، پردازش اطلاعات ، توانايي قضاوت و فرق گذاشتن ميان پديده ها ، توانايي تحليل گردن ، قابليت تشخيص و كشف رابطه ميان متغيرها ، توانايي تفسير يافته ها و حل مساله تاكيد مي شود .

2-تاكيد عمده بر پردازش اطلاعات وتشكيل ساخت ذهني : نظريه پردازان شناختي ، يادگيري وشناخت را تنظيم و تشكيل دوباره الگوهاي فكري در ذهن مي دانندومعتقدند كه انسان پس از دريافت اطلاعات از محيط بيرون ، قادر است اين اطلاعات را در ذهن خود به صورت يك ساختار يا هيات كلي سازمان دهند . معلم به دانش آموزان خود كمك مي كند تا به ساخت هاي ذهني روشن و معني داري دست يابند .

3-توجه به دانش و تجربيات فراگيران : آگاهي از پيش دانسته ها ويادگيريهاي قبلي دانش آموزان براي ارائه مطلب تازه به آنان از اهميت اساسي برخوردار است .

4-تاكيد بر انگيزش دروني : معمولاً توجه انسان هنگامي بر يك موضوع جلب مي شود كه آن موضوع برايش جالب مورد نياز ، سوال برانگيز باشد . برخورد با چنين شرايطي نوعي انگيزش دروني در فرد ايجاد مي كند و كنجكاوي را تا آنجا پيش مي برد كه موقعيت نامعلوم براي ياد گيرنده ، به موقعيتي معلوم و آشكار مبدل شود .

5-تاكيد بر فرايند اكتشاف و حل مساله : در آموزش اكتشافي وظايف و مسئوليت يادگيري به عهده خود يادگيرنده است . يادگيرنده ، مفاهيم واصول را با حداقل دخالت معلم و يا هر عامل خارجي ديگري مي آموزد و از اين طريق به دانش هاي تازه دست مي يابد . معلم تنها در نقش راهنما عمل مي كند .

6-تاكيد بر راهبردهاي فراشناختي : فراشناخت به دانش و شناخت انسان از فرايندها و توليدات شناختي خود و هر چيز ديگري كه به آن مربوط است اطلاق مي شود . معلم در تدوين شيوه فرا شناختي بايد از خود سوال كند ، يادگيرنده بايد براي يادگيري يك موضوع ، چه حقايق و اطلاعاتي را بداند ؟ چگونه وبا چه روشي بايد اين حقايق واطلاعات را سازماندهي كند و در نهايت چرا بايد اين موضوع را بداند ؟

7-تاكيد بر فعايت هاي گروهي و يادگيري مشاركتي : يادگيري مشاركتي مي تواند به عنوان وسيله اي براي تقويت مهارت هاي تفكر و تصميم گيري جمعي وتمرين فعاليت هاي گروهي به كار گرفته شود .اساس يادگيري مشاركتي بر سازمان دهي در گروههاي كوچك ، به منظور كمك بر يكديگر در يادگيري مطالب درسي ، تبادل تجارب و نظريه و تسهيل فرايند يادگيري است
( احمدي ، 1381 ) .

8-تاكيد بر سوالهاي دانش آموزان : در رويكرد سنتي صرفاً پاسخهاي دانش آموزان مهم است ولي در رويكرد فعال جايگاه خاص و ويژه اي براي سوالهاي بچه ها در نظر گرفته مي شود چراكه سوالهاي بچه ها نشانه كاوشگري وكنجكاوي است .

9-تاكيد بر مفهوم سازي : در رويكرد سنتي صرفاً مفهوم آموزي مورد نظر است و معلم مفاهيم را به همان شكل رسمي خود به بچه ها ارائه مي دهد اما در فرايند ياددهي يادگيري فعال مفهوم سازي مورد توجه است . به عبارتي ديگر بايد فرصتهايي ايجاد شود كه مفاهيم توسط دانش آموزان كشف يا مجدداً توسط ذهن آنها ساخته شود .

10- تاكيد بر كيفيت يادگيري : كيفيت يادگيري صرفاً نمره قبولي يا درصد قبولي نيست بلكه كسب مهارت در ابعاد مختلف مي باشد .

11- تاكيد بر فعاليت هاي پژوهشي : كلاس درس محلي است كه بايد دانش آموزان به شيوه علمي مقاهيم را كشف كند . لازمه اين هدف زمينه سازي مناسب جهت انجام فعاليت پژوهشي از سوي دانش آموزان است .

12- تاكيد بر ارزشيابي عملكرد و تربيت مطلوب فرهنگي : روش هاي نوين تدريس در تحقيق طيف وسيعي از مولفه هاي تربيت مطلوب فرهنگي به صورت مستقيم و غير مستقيم تاكيد دارد . آثار مستقيم فرهنگي ، به آن دسته از آثار و نتايجي اطلاق مي شود كه الگو يا روش تدريس ، به صراحت در تعقيب تحقق ها است . آثار غير مستقيم ، به آن دسته از نتايج اطلاق مي گردد كه از جو آموزشي و روابط و مناسبات خاصي كه در كلاس درس در اثر به يادگيري يك الگوي تدريس خاص تحقق مي يابد حاصل مي شود ، مهر محمدي به نقل از جويس و ويل ( 1379 ) .

برخي از مهمترين آثار فرهنگي كه مستقيماً از بكارگيري روش هاي نوين ( فعال ) ياددهي يادگيري ناشي مي شود عبارتند از :

1- تعهد به اصلاح امور اجتماعي 2- قابليت خود رهبري 3- مانوس شدن با راهبردهاي پژوهش خلاق 4- برخورداري از ظرفيت عمومي خلاقيت 5- برخورداري از مهارت هاي فرايند گروهي و مديريت گروه 6- برخورداري از توان تجزيه و تحليل ارزش ها و رفتارهاي شخصي 7- آشنايي با راهبردهايي براي حل مسائل اجتماعي 8- همدلي 9- قابليت قرار گرفتن در نقش ( موقعيت ) ديگران و درك و فهم بهتر ديدگاه هاي ايشان 10- معطوف شدن توجه فرد به قوا وتوانائي هاي ذهني .

برخي از مهمترين آثار فرهنگي كه به طور غير مستقيم از بكارگيري روش هاي نوين (فعال ) ياد دهي يادگيري ناشي مي شود عبارتند از :

1- احساس شدن نسبت به استدلال منطقي در برقراري ارتباط 2- برخوردار شدن از تحمل وشكيبايي در مواجهه با موقعيت هاي مبهم ونامعين 3- آگاهي از ماهيت موقتي بودن معرفت علمي 4- توجه كردن نسبت به منطق 5- برخورداري از روح خلاقيت ( نگرش خلاق ) 6- برخورداري از استقلال و خود اتكايي در يادگيري 7- عادت كردن به تفكر دقيق 8- علاقه مندي و تعهد نسبت به كاوشگري و تحقق 9- احساس برخورداري از قدرت عقلاني ذهني 10- آگاهي نسبت به خود 11- برخوردار شدن از همبستگي گروهي و قدرت توليد جمعي 12- برخوردار شدن از صميميت و پيوستگي گروهي 13- برخوردار شدن از راحتي وآرامش در برقراري ارتباط 14- برخورداري از ظرفيت اشتغال به كارهاي اجتماعي و تمايل به عمل اجتماعي 15- همدلي 16- اصالت قائل شدن براي جمع و تحمل تقاوت ها 17- برخورداري از قابليت سازگاري با تغييرات 18- برخوردار شدن از تحمل وشكيبايي در گفت وگو 19- برخوردار شدن از اعتماد به نفس 20- احساس تحت كنترل داشتن محيط خود 21- بسط و توسعه راه كارهاي يادگيري در يادگيرندگان ( راه هاي متعدد چگونه ياد گرفتن ) .



تعداد صفحات:80


متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

6_1546935505_9148_3413_1522.zip0.36 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 74,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت