خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم
دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم
قیمت : 74,500 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
قیمت : 74,200 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
قیمت : 85,000 تومان
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
قیمت : 84,000 تومان
آشنایی با ما
سلام دوست گرامی، از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ بابت نظر ارزشمندتون سپاسگزاریم







ثبت نظر

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسي رابطه استفاده بيش از حد از بازي هاي رايانه اي در افت تحصيلي دانش آموزان

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسي رابطه استفاده بيش از حد از بازي هاي رايانه اي در افت تحصيلي دانش آموزان

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسي رابطه استفاده بيش از حد از بازي هاي رايانه اي در افت تحصيلي دانش آموزان


فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

چکیده

فصل اول

مقدمه............................................................... 1

بیان مسئله.............................................................. 3

اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................. 3

هدف کلی تحقیق............................................................. 4

فرضیه ها............................................................. 4

تعاریف عملیاتی متغییر ها............................................................. 4

فصل دوم

الف ادبیات تحقیق

مقدمه............................................................. 7

تعریف افت تحصیلی............................................................. 7

علتهای افت تحصیلی............................................................. 8

تعریف ارزشیابی و انواع آن .............................................................10

تعریف اندازه گیری و مفاهیم مربوط به آن............................................................. 14

فواید بازی های رایانه ای برای کودکان .............................................................26

تاثیرات بازی های رایانه ای خشونت آمیز بر روی کودکان و نوجوانان .............................................................29

راهکارهای مداخله ی ممکن و احتمالی............................................................. 46

ب-مروری بر تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع در داخل یا خارج از کشور48

فصل سوم

جامعه آماری............................................................. 54

نمونه و روش نمونه گیری .............................................................54

ابزار جمع آوری اطلاعات............................................................. 57

روش های آماری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات............................................................. 58

فصل چهارم

یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها............................................................. 60

فصل پنجم

خلاصه و نتایج تحقیق............................................................. 73

محدودیتهای تحقیق............................................................. 74

پیشنهادات محقق............................................................. 75

منابع............................................................. 76


مقدمه

بازي هاي كامپيوتري نياز به منطق، حافظه، مهارت هاي حل مساله، تجسم و اكتشاف دارند و لازمه اين بازي ها دستكاري اشياء با ابزارهاي الكترونيكي و فهم بازي به مثابه سيستم پيچيده است.

بازيهاي گروهي كامپيوتري مستلزم رشد مهارت هاي اجتماعي است مثلا بچه ها بايد در مورد هدف هاي خود تصميم بگيرند.

بازي هاي فردي، گروهي و رقابتي از جمله بازي هاي کامپيوتري هستند و محتواي بازي ها نيز به تناسب گروه هاي مخاطب متفاوت است به طوريکه برخي بازي ها حادثه اي، پاره اي تخيلي و بعضي نيز فكري هستند.

گرافيک، صدا و تعامل، ابتکار سير داستان، کنجکاوي، پيچيدگي و تخيل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت هاي رياضي، چالش حل مساله و تجسم از جمله جنبه هاي فني، رواني و فردي است که بازيگران را جذب اين بازي ها مي کند.

کار مستقل، مداومت در بازي، لذت بردن از بازي، مشارکت فعال، تعامل مشارکتي، ساختار گروهي، يادگيري، رقابت يا همکاري گروهي و فرصت هاي برابر در بازي از جمله عواملي است که در فرد براي ادامه بازي ايجاد انگيزه مي کند.

تحليلگران بازيهاي کامپيوتري بر اين عقيده اند که بازيها بدون مشکل نيستند به ويژه اينکه معمولا فراهم آوردن همه مشخصات بازي هاي خوب كامپيوتري در يک بازي مشكل است. بازي ممكن است خيلي آسان و يا خيلي سخت باشد و در هر دو صورت ايجاد انگيزه نكند و گاه بازي از حيث زمان طولاني است و اين با محدوديت هاي برنامه درسي تناسبي ندارد.

رابطه گرافيكي نامناسب، بازخورد اندک و قواعد غيرمنطقي از ديگر مشكلات بازي هاي كامپيوتري است و ايجاد انگيزه يكي از لوازم بازي هاي كامپيوتري است ولي گاه ممكن است اين جنبه آنقدر قوي باشد كه ايجاد اعتياد كند.

نكته ديگر اين است كه بازي هاي کامپيوتري داراي جهت گيري هاي جنسيتي هستند و عملا به صورتي طراحي شده اند كه گويي اغلب بازي هاي كامپيوتري به پسرها اختصاص دارند.

مساله ديگر محتواي اكثر بازي هاست كه زمينه هاي خشونت را با خود به همراه دارند و امكان انتقال اين نقش هارا به دنياي واقعي ايجاد مي كنند.

از طرفي مشاركت در بازي ممكن است در برخي بازي ها، صرفا به صورت مراعات نوبت يكديگر در بازي باشد و عملا امكان مشاركت در تصميم گيري و بروز مهارت هاي اجتماعي از طريق بازي ها ايجاد نشود.

آنچه که عملا نشان مي دهد بچه ها در حال كار گروهي هستند گفتگو و صحبت كردن آن -ها با يكديگر و تبادل نظر آنها براي تصميم گيري است.

دانشمندان در تلاشند تا به حقايقي نائل آيند که تاثيرات بازي هاي ويدئويي و رايانه اي را روي روح و جسم بازيکنان نشان دهد.

محققان دانشگاه "هال" در انگليس بر اين عقيده اند که صنعت بازي ها به جاي مدارک حکايتي و روايتي نيازمند به حمايت هاي مالي و فني است.

بیان مسئله :

امروزه با رشد سریع اینترنت و ارتباطات این بازی ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته است ، این نوآوری بشر که امروزه تقریبا در اوقات فراغت اکثر بچه ها راه یافته ، همچون دیگر ساخته های دوست بشر دو رو دارد که یک روی آن استفاده صحیح در کارها و کمک به رشد و سعادت بشر و روی دیگر آن استفاده غلط است که موجب رکود علمی و همچنین رشد نابهنجاری ها در جامعه می شود ، با توجه به اینکه گرایش بیش از حد به بازی های رایانه ای و اثرات منفی این بازی ها بر روی اقشار مختلف جامعه و تاثیرات منفی آن بر روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مواجه هستیم و این موضوع در سالهای اخیر روز به روز بیشتر قابل مشاهده می باشد ، لذا محقق ، تحقیق حاضر را جهت بررسی علل واقعی آن و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات احتمالی انتخاب و اجرا می نماید .


اهمیت و ضرورت تحقیق :

با توجه به وجود تاثیرات منفی در میان کودکان و نوجوانانی که از بازی های رایانه ای بیش از حد استفاده می کنند و همچنین اثرات منفی روحی و روانی این بازی ها بر روی این قشر در جامعه و همچنین اثرات منفی این بازی ها بر روی افت تحصیلی دانش آموزان اهمیت بررسی این موضوع مشخص می گردد ، این تحقیق که به دنبال آن آگاه کردن والدین از عواقب بیش از حد استفاده کردن فرزندانشان از بازی های رایانه ای و مطالعه بر روی اثرات منفی بازی های رایانه ای بر روی افت تحصیلی دانش آموزان و همچنین مطالعه و رسیدن به راههایی برای کاهش اثرات این بازی ها بر روی دانش آموزان است .

هدف تحقیق :

هدف از تحقیق حاضر در بررسی رابطه بین استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان میباشد .


فرضیه ها :

فرضیه اول

بین استفاده بیش از حد از بازیهای رایانه ای و افت تحصیلی دانش آموزان جامعه مورد تحقیق رابطه وجود دارد .

فرضیه دوم

بین استفاده بیش از حد از بازیهای رایانه ای و افت تحصیلی دانش آموزان جامعه مورد تحقیق رابطه وجود ندارد .


تعاریف عملیاتی متغییر های تحقیق :

بازی های رایانه ای :

به انواع و اقسام بازی های رایانه ای و ویدئویی گفته می شود ، که این بازی ها امروزه قسمت اعظم بازار جهان را به خود اختصاص داده اند .

افت تحصیلی :

شکست یا افت تحصیلی عبارت است از وقوع ترک تحصیلی زودرس و تکرار پایه تحصیلی در نظام آموزش و پرورش یک کشور .

فصل دوم

الف : ادبیات تحقیق

ب : مروری بر تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع در داخل یا خارج کشور

مقدمه :

در جوامع امروز، همه ملتها با هر نظام سياسي و اجتماعي، پيشرفته و در حال پيشرفت به مسئله آموزش و پرورش توجه دارند و نسبت به ديگر فعاليتهاي اجتماعي براي آن اهميت بيشتري قائل هستند(خيّر،1365).

اين توجه بي دليل نيست و برمنطقي قوي بنياد نهاده شده است. زيرا امروز، تربيت فرزندان را از مهمترين نيازهاي زندگي اجتماعي مي شناسند. انگيزش از موضوعات روانشناختي است که توجه بسياري از روانشناسان و متخصصان تعليم و تربيت را به خود معطوف داشته است.

در اين ميان شناسايي عوامل مهم و مؤثر در انگيزش تحصيلي در ارتباط با ويژگيهاي آموزشگاهي و اجتماعي افراد کمک شايان توجهي به بهبود و وضعيت تحصيلي دانش آموزان خواهد کرد.


تعریف افت تحصیلی :

افت تحصیلی نمره ای است که دانش آموز در امتحان بدست آورده است ، با توجه به اینکه سقف نمرات تا نمره 20 میباشد ، نمرات پائین تر از 20 به میران که از آن کاهش پیدا می کند افت تحصیلی می شود و باعث تکرار پایه تحصیلی می شود .

تکرار پایه تحصیلی عبارت است از : تکرار یک کلاس برای دانش آموزان که در خلال یک سال تحصیلی در همان کلاس پایه ای که در سال قبل به سر می برده به تحصیل ادامه دهد .

علتهای افت تحصیلی :

علل و عوامل گوناگونی در مسئله افت تحصیلی مداخله دارند ، نظریه پردازان آموزش و پرورش این عوامل را دسته بندی کرده و در گروههای کلی آنهارا معرفی و مورد بحث قرار داده اند که به ذکر بعضی از این دسته بندی ها می پردازیم ، این دسته بندی ها توسط ماهنامه آموزش استان اصفهان بیان شده است .

بعضی از نظریه پردازان عوامل افت تحصیلی را به صورت زیر بیان می دارند .

1 - علت های مربوط به خود دانش آموز

2 علت های مربوط به اجتماع و خانواده و عقب ماندگی خانواده

3 علتهای مربوط به اجتماع و محیط خارج از مدرسه

4 علتهای مربوط به آموزشگاه

علاوه بر علتهای بالا می توان علل دیگر را به آن اضافه کرد که خانم فرقانی رئیسی در رابطه با شناسایی و علل افت تحصیلی اینگونه بیان می دارند : علل متعددی از نظر محیطی و وضعیت جسمانی می تواند به عنوان عامل نقش داشته باشد ، نظیر وضعیت خانوادگی از نظر تغییرات ناگهانی اقتصادی و روانی حوادث ناگهانی در تشکل خانواده ، مرگ یا جدایی و یا اختلالات خانوادگی ، تولد کودک جدید ، مهاجرت از شهری به شهر دیگر ، جابجایی مدرسه و حتی گاه جابجایی مقاطع تحصیلی ، مثلا از دبستان به دوره راهنمایی یا دبیرستان و یا حتی گاه تغییر معلم و یا مشکلات روانی دانش آموزان در دوره نوجوانی و یا بیماری جسمانی کودک در یک دوره خاص و در دبیرستان عدم انتخاب رشته تحصیلی مناسب با استعداد دانش آموز .

علل دیگری که در زمینه مربوط به معلم در مورد افت تحصیلی می توان ذکر کرد ، فهرست وار به شرح زیر است :

1 خصوصیات فردی معلم

2 عدم انگیزه کاری لازم و علاقه به رشته کاری

3 نداشتن کارآیی و تخصص لازم شغلی

4 نداشتن معلومات کافی و لازم در رابطه با کلاس در رشته مورد تدریس

5 عدم کارآیی در انتقال داشته ها و معلومات خویش به فراگیران

6 عدم توجه به مسائل روانشناسی یادگیری و بهره گیری از روشهای آموزشی علمی و مطلوب

7 تکیه بر روی معلم محوری به جای دانش اموز محوری

8 عدم شناخت دانش آموزان و توجه به مشکلات و ناراحتی ها و به طور کلی ناتوانی های روحی و جسمی دانش آموزان و احیانا کوشش در جهت برطرف نمودن آنها

9 اعمال تنبیه بدنی معلمان با شاگردان

10 ندیدن دوره های پیش از خدمات و ضمن خدمت

تعریف ارزشیابی :

ارزشيابي در آموزش و پرورش تعاريف متعددي دارد.

1 - كرونباخ ( cronbach) :ارزشيابي را جمعآوري و به كار گيري اطلاعات در جهت اتخاذ تصميم براييك برنامه آموزشي تعريف مي كند. ( شيرازي،علي، ص 236)

2- بي باي ( Beeby) : ارزشيابي را فراگرد جمع آوري و تفسيرمنظم شواهدي كه در نهايت به قضاوت ارزشيابي نظر به اين كه به اقدام شخصي بيانجامد ،مي داند. ابعاد اين تعريف : جمع آوري شواهد ، تفسير ، قضاوت وتصميم گيري است. ( شيرازي ، علي ،ص 236)

  1. استا فل بيم : ارزشيابي رافرايند، تعيين كردن ( Delineating) ، به دست آوردن ( Obtaining) و فراهم ساختن ( Providing) اطلاعاتمفيدي براي قضاوت در تصميم گيري ها تعريف كردند.

انواع ارزشيابي

الف : اسكريون ( scriven) ارزشيابي ها رابر دو نوع ارزشيابي پاياني و تكويني تقسيم مي كند.

1 - ارزشيابي پاياني ( sammative Evaluation) : ارزشيابي كه در مدارس متداول است و شاملارزشيابي آخر سال يا دوره دانش آموزان برنامه يا روند آموزشي است.

مهمترين نقص ارزشيابي پاياني ماهيت مقطعي بودن آن است ، لذاقادر نيست اصلاحات يا تغييرات ضروري را در طول سال يا برنامه در جهت بهبودي وبهسازي فعاليتها ايجاد كند.

2 - ارزشيابي تكويني يا مستمر ( Formative Evluation) : در اين ارزشيابي اطلاعات به طور مداوم جمع آوري و مورد استفاده قرارمي گيرد و نياز به بازخورد هاي فردي – محيطي دارد تا بتواند تصميم گيري هاي لازم رادر جهت افزايش اثر بخش برنامه ها يا فعاليتهاي آموزشي اتخاذ كند. اين نوع ارزشيابيبيشتر به فراهم آوردن اطلاعات براي بهبودي كار تاكيددارد.

ب : استافل بيم ( stuffle beam) : ارزشيابي را در چهار نوع بيان مي كند .

1 - ارزشيابي زمينه 2- ارزشيابي درونداد 3- ارزشيابي فر آيند 4-ارزشيابيبرونداد

  1. ارزشيابي زمينه ( Context Evaluation) : هدف اين ارزشيابي فراهم ساختن يا ارائه يك منطق براي تعييناهداف است. براي رسيدن به آن محيط – شرايط واقعي و مشكلات موجود – بايستي بررسيشوند وتصميماتي مبتني بر اصلاح شرايط و مشكلات اتخاذ گردد تانيل به اهداف مورد نظر را ميسر سازد.

  2. ارزشيابي درونداد ( Input Evaluation) : اين نوع ارزشيابي در ارتباط با چگونگي استفاده از منابع براي نيل به اهدافبرنامه است شامل ارزشيابي توانايي هاي سازمان ، استراتژي هايي در جهت نيل به اهدافبرنامه و طراحي يك استراتژي اجرايي – عملياتي گردد.

  3. ارزشيابي فر آيند ( Process Evaluation) : به باز خورد هاي دوره اي خصوصا شناسايي نقص درونداد ها در حين اجرايبرنامه مربوطه است.

  4. ارزشيابي برونداد ( Product Evaluation) : به سنجش نتايج مي پردازد كه نه تنها در آخر بلكه بر حسب ضرورت در فواصلبرنامه صورت مي گيرد.

يكي از تخصص هاي مورد نياز دست اندركاران تعليم و تربيت درسطوح مختلف سازماني و اجرايي بر خوردار بودن از دانش ، مهارت سنجش و ارزشيابيپيشرفت تحصيلي مي باشدكه فقدان آن در عرصه عمل و اجرا ناكار آمدي فر آيند ياددهي- يادگيري را به دنبال خواهد داشت. با وجود آگاهي از توانايي هاي علمي و تجربي دبيرانو معلمان گرامي و مديران آگاه و دلسوز واحد هاي آموزشي در حيطه ي سنجش و ارزشيابيپيشرفت تحصيلي ، ليكن به دليل اهميت موضوع و نيز ظرافت ها و پيچيدگي هاي اين امراميد است با عنايت همكاران ارجمند در جهت تحقق اهداف آموزشي وتربيتي شاهد تعاملي پويا ، مستمر و پايدار باشيم ،

الف. اصطلاحات و مفاهيم ارزشيابي و امتحانات

ب. ارزشيابي تكويني و شيوه اجراي آن

الف)تعريف اصطلاحات ومفاهيم ارزشيابي پيشرفت تحصيلي

ارزشيابي ( Evaluation) :اصطلاح ارزشيابييا ارزيابي به طورساده به تعيين ارزش (Value) براي هرچيزيادآوري ارزشي ( Value judgement) كردن گفته مي شود

ارزشيابي به يك فرآيند نظام داربراي جمع آوري، تحليل وتفسيرا طلاعات گفته ميشود به اين منظور كه تعيين مي شود آيا هدف هاي موردنظر تحقق يافته اند يادرحال تحققيافتن هستند وبه چه ميزاني.

ارزشيابي پيشرفت تحصيلي( Academic achevement evaluation): ارزشيابي پيشرفت تحصيلي عبارت ازسنجش عملكرديادگيرندگان ومقايسه نتايج حاصل باهدفهايآموزشي ازپيش تعيين شده به منظورتصميم گيري دراين باره كه آيا فعاليت هاي آموزشي معلم و كوششهاي يادگيري دانشآموزان يا دانشجويان به نتايج مطلوب انجاميده اند و به چهميزاني.

ارزشيابي آغازين ( Preassessment) : نخستين ارزشيابي معلم كه پيش از فعاليت هاي آموزشي او به اجرا در مي آيدارزشيابي آغازين ناميده مي شود.

ارزشيابي تكويني يا مستمر ( Formative evaluation): آن چه عمدتا به منظور كمك به اصلاح موضوع مورد ارزشيابي يعني برنامهيا روش آموزشي ، مورد استفاده قرارمي گيرد ، ارزشيابي تكوينينام دارد.

ارزشيابي تشخيصي (Dignostic evaluation) : نوعي از ارزشيابي تكويني است كه با هدف تشخيص مشكلاتيادگيري دانش آموزان در يك موضوع درسي به كار ميرود و معمولا در جريان آموزش انجاممي گيرد.از طريق ارزشيابي تشخيصي مي توان معاومات و مهارتهاي لازم دانش آموزان رابراي ورود به مطالب جديد تشخيص داد ونيز معياري است براي سنجش رفتار ورودي دانشآموزان كه به كمك آن مي توان نقطه شروع فعاليت هاي آموزشي را مشخص كرد .

ارزشيابي تراكمي يا پاياني( Summative evaluation) : در ارزشيابي تراكمي تمام آموخته هاي دانش آموزان درطول يك دوره آموزشي تعيين مي شوند و هدف آن نمره دادن به دانش آموزان و قضاوتدرباره اثر بخشي كار معلم و برنامه درسي با يكديگر است. به وسيله اين ارزشيابي ميتوان ياد گيري هاي متراكم دانش آموزان را در طول يك دوره آموزشي اندازه گيري كرد وچون معمولا در پايان دوره آموزشي به عمل مي آيد به آن ارزشيابي پاياني نيز ميگويند.

اندازه گيري ( Measurement ): اندازه گيري فرآيندي كه تعيين مي كند يك شخص يا يك چيز چه مقدار از يك ويژگي برخوردار است.

آزمون ( test): آزمون وسيله ياروشي نظام دار براي اندازه گيري نمونه اي از رفتاراست.

آزمودن ( testing) : وقتي كه براياندازه گيري يكي از ويژگي هاي رواني يا تربيتي يك فرد يا گروهي از افراد از آزموناستفاده مي شود به اين عمل يا فعاليت آزمودن ميگويند.

سنجش ( Assessment) : سنجش به يكتحليل جامع و چند وجهي از عملكرد گفته مي شود.

پرسشنامه ( Questionnaire) : مجموعه اي سوال كه به روش علمي تهيه شده و ارزشياب يا پژوهشگر از طريق آن قادر به جمعآوري اطلاعات مورد نياز جهت انجام طرح خود مي باشد.

سوال عيني ( Objective items) : به سوالاتي اطلاق مي شود كه مي تواند به طور عيني نمره گذاري شود. اين سوالچنان است كه افراد پاسخي را از ميان فهرستي از پاسخ ها انتخاب ميكنند.

تنه سوال ( Stem): بخش مقدماتي يكسوال عيني را تنه سوال گويند.

سوال انشايي ( Essay items) : نوعي سوال كه دانش آموز تقريبا پاسخي طولاني را كه تا چند بند مي رسد نوشته وسازمان دهد.

سوال جور كردني ( Matching item) : عبارت از سوالي كه شامل دو ستون سؤال وجواب است واز دانش آموز خواسته مي شود كهبين موارد دو ستون ارتباط را پيدا كند.

سوال چند گزينه اي ( Multiple choice item) : عبارت از شكلي از سوال است كه در آن آزمايش شونده پاسخ صحيح را ازيك فهرست كزينه هاي محتمل انتخاب مي كند .

سوال صحيح.غلط ( True – False item) : عبارت از شكلي از سوال است كه در آن امتحان شونده بيان مي دارد كه آيا جمله ايكه در اختيارش قرار داده شده صحيح يا غلط است .

نمره گذاري تحليلي ( Analytic Scoring): عبارت از نوعي نمره گذاري سوالات انشايي است كه در آن نكات خاصهر پاسخ صحيح شناسايي شده و به طور جداگانه نمره گذاري ميشود.


تعداد صفحات:80


متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

4_1546935769_9105_3413_1008.zip0.18 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 74,200 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت