خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم
دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم
قیمت : 74,500 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
قیمت : 74,200 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
قیمت : 85,000 تومان
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
قیمت : 84,000 تومان
آشنایی با ما
سلام دوست گرامی، از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ بابت نظر ارزشمندتون سپاسگزاریم







ثبت نظر

انلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی رابطة تحقیق و پژوهش و افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان

انلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی رابطة تحقیق و پژوهش و افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی رابطة تحقیق و پژوهش و افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار


« فهرست مطالب »

عنوان ........................................................................................................................ صفحه

صفحه عنوان ...................................................................................................................... الف

بسم الله ............................................................................................................................... ب

سخن حکیمانه ..................................................................................................................... ج

تقدیم .................................................................................................................................. د

تقدیر و تشکر ...................................................................................................................... هـ

چکیده پژوهش .................................................................................................................... و

فصل اول : کلیات پژوهش ......................................................................................... 1

مقدمه ................................................................................................................................... 2

بیان مسئله ............................................................................................................................ 4

اهیمت و ضرورت پژوهش .................................................................................................. 5

اهداف پژوهش ................................................................................................................... 7

سؤالات پژوهش .................................................................................................................. 8

فرضیات پژوهش ................................................................................................................. 9

انواع متغیر .......................................................................................................................... 10

تعریف مفاهیم و اصطلاحات اساسی ................................................................................... 12

خلاصه فصل اول ............................................................................................................... 15

فصل دوم : پیشینه ی تحقیق ........................................................................ 17

مقدمه ................................................................................................................................ 18

تاریخچه ی تحقیق ............................................................................................................ 20

ارائه ی نظریات درباره تحقیق ............................................................................................ 22

تحقیقات انجام شده .......................................................................................................... 25

ویژگی های تحقیق از نظر تاک من .................................................................................. 29

ویژگی های تحقیق از نظر جان بست ................................................................................ 30

پیشرفت تحصیلی و عوامل مربوط به آن ............................................................................ 32

خلاصه فصل دوم ............................................................................................................. 34

فصل سوم : روش تحقیق ............................................................................................ 35

مقدمه .............................................................................................................................. 36

روش تحقیق .................................................................................................................... 36

جامعه آماری ................................................................................................................... 38

حجم نمونه و روش نمونه گیری ...................................................................................... 39

روش جمع آوری اطلاعات ............................................................................................. 39

روایی ............................................................................................................................. 40

روایی محتوایی ............................................................................................................... 41

روایی بیرونی .................................................................................................................. 42

پایایی ............................................................................................................................. 42

ضریب آلفای کرونباخ .................................................................................................... 43

ابراز جمع آوری اطلاعات ............................................................................................... 44

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ........................................................................................ 45

خلاصه فصل سوم ............................................................................................................. 49

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های پژوهشی ................................................. 50

مقدمه ............................................................................................................................... 51

تجزیه و تحلیل آماری ....................................................................................................... 51

بررسی سؤالات پرسشنامه .................................................................................................. 52

بررسی فرضیات تحقیق ...................................................................................................... 67

خلاصه فصل چهارم ........................................................................................................... 69

فصل پنجم : خلاصه و نتیجه گیری ............................................................................ 70

خلاصه فصل اول ............................................................................................................... 71

خلاصه فصل دوم .............................................................................................................. 73

خلاصه فصل سوم .............................................................................................................. 74

خلاصه فصل چهارم ........................................................................................................... 76

تفسیر نتایج تحقیق ............................................................................................................... 78

پیشنهادات تحقیق ............................................................................................................... 82

موانع و تنگاناهای تحقیق .................................................................................................... 83

منابع و مأخذ ...................................................................................................................... 84

فهرست جداول و نمودارها

عنوان........................................................................... صفحه

بررسی سؤال 1 .................................................................................. 52

بررسی سؤال 2 .................................................................................. 52

بررسی سؤال 3 .................................................................................. 53

بررسی سؤال 4 .................................................................................. 53

بررسی سؤال 5 .................................................................................. 54

بررسی سؤال 6 ................................................................................. 54

بررسی سؤال 7 ................................................................................. 55

بررسی سؤال 8 ................................................................................. 55

بررسی سؤال 9 ................................................................................. 56

بررسی سؤال 10 .................................................................................. 56

بررسی سؤال 11 .................................................................................. 57

بررسی سؤال 12 .................................................................................. 57

بررسی سؤال 13 .................................................................................. 58

بررسی سؤال 14 .................................................................................. 58

بررسی سؤال 15 ................................................................................. 59

بررسی سؤال 16 ................................................................................. 59

بررسی سؤال 17 ................................................................................. 60

بررسی سؤال 18 ................................................................................. 60

بررسی سؤال 19 ................................................................................ 61

بررسی سؤال 20 ................................................................................. 61

مقدمه :

تحقیق زاده ی بارقه ی ناگهانی یک فکر نیست ، بلکه فعالیتی نظام مند در جهت پی بردن به چرائی و چگونگی های یک مسئله با استفاده از ابزارهای علمی مناسب است .[1]

اصولاً از آغاز پیدایش انسان اندیشیدن با ذات و سرشت او در انطباق بوده است به این معنی که انسان نخستین ، اولین پرسش ها را در برابر دگرگونی های پیرامون خود برای شناخت عوامل مؤثر در این دگرگونی ها مطرح ساخت و کنجکاوی در جهت مهار ساختن طبیعت و تحصیل اراده ی خویشتن بر اطراف را با بکار بستن شیوه های گوناگون آغاز کرد . به این ترتیب پیدائی سؤالاتی در ذهن انسان او را به اندیشیدن وا داشت و دستیابی به پاسخ به شناخت انجامید ، یعنی در حقیقت می توان گفت اندیشیدن به منظور پاسخگویی به ابهامات جزء جدا نشدنی ذات و سرشت آدمی بوده است و بسیاری از متفکران یونان باستان تا کنون اندیشیدن در باب جهان هستی را از اساسی ترین نیازهای بشر دانسته اند .

در کشورهایی نظیر ایران که طیف پیچیده ای از نظام های کهن و جدید در کنار یکدیگر زندگی می کنند و با توجه به تنوع فرهنگی جوامع و توصیف های این کشور و سرعت غیر یکنواخت هر یک از فرهنگ های موجود در انطباق با تحولات آینده ی کاری به مراتب بیشتر و دشوارتر را پیش روی برنامه ریزان کشور قرار خواهد داد . قدر مسلم این است که نمی توان تنها بخشی از جامعه ی ایران اسلامی را انتخاب و آمادگی و همسویی با آینده را در آن تزریق کرد ، بلکه ضروری است سر تا سر یک کشور در یک برنامه ریزی وسیع ملی شرکت داده شده ، رشد اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی هر بخش آن با توجه به سابقه ی فرهنگی و در زمینه ی اقتصادی و اجتماعی خاص آن منطقه در برنامه ریزی برای آینده مدنظر قرار گیرد .

برخی از متفکران با خوش بینی اعتقاد دارند که ایران از توان و زمینه ی لازم و کافی برای این انطباق برخوردار است و با سازماندهی نیروهای خود و مدیریت صحیح و خلاق خواهد توانست نقش در خوری را در جهان آینده ایفا کند . برخی دیگر تا این اندازه خوش بین نیستند و اعتقاد دارند که ایران در حال حاضر از کشورهای صنعتی جهان بسیار دور است و برای رسیدن به یک آینده ی مطمئن نیاز به یک عزم ملی احساس می شود . در هر حال هر یک از این تفکرات بر اهمیت تحقیقات و نهادینه کردن آن تأکید دارد . آینده ی روشن نیاز به برنامه ریزی روشن و حساب شده و مبتنی بر آرمان های انسانی و الهی دارد و اسوه ای در زمینه ی رشد متوازن فرهنگی بپردازد و برای تحقیق این امر در رسیدن به یک توسعه ی پایدار ضروری است . هر گام در این حرکت دشوار بر اساس تحقیقات جامع و بسنده ای برداشته می شود . [2]

تاریخچه تحقیق :

تحقیقات به معنای امروزی آن با تأسیس مؤسسه ی تحقیقات پاستور در سال 1299 در ایران آغاز می شود ، پس از آن مؤسسه ی رازی در سال 1310 ، مرکز تحقیقات دامپروری حیدرآباد در سال 1312 ، انستیتوتون ایران در سال 1316 و مؤسسه ی لغت نامه ی دهخدا در سال 1324 تأسیس می شوند . این روند رشد ادامه پیدا می کند به نحوی که در سال 1320 طبعاً 5 مؤسسه ی پژوهشی در سال 1340 ، 19 مؤسسه پژوهشی در سال 1350 ، جمعاً 51 مؤسسه پژوهشی در سال 1360 ، 86 مؤسسه پژوهشی در ایران فعالیت داشتند . بدین ترتیب مؤسسه های تحقیقاتی ایران در سه دهه 1330 ، 1340 ، 1350 به وجود آمده اند . این سه دهه ، دهه های برنامه ریزی ، بالا رفتن فروش نفت درآمد ارزی و تأسیس و تقویت مراکز آموزش عالی بوده اند .

کار تحقیق در اواسط دهه ی 50 سازمان اولیه ی خود را پیدا می کند ، در سال 1355 ، 8000 نفر در مؤسسات پژوهشی کار می کرده اند که حدود 5800 نفر آنان کادر تحقیقاتی بوده اند . از این گروه 1/57 % دکتری ، 23% فوق لیسانس ، 1/71 % لیسانس داشته اند . از نظر توان پژوهشی 35% ، مهندسی 20% ، علوم پایه 14% ، کشاورزی 10% ، علوم انسانی و اجتماعی 20% دهند 10% از حجم کل را به خود اختصاص می داده اند .

طی این سال ها ، تحقیقات کم کم سهم بیشتری از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد . تحقیقات وضع بهتری دارد ولی روند نزولی در سال 1349 به بعد آغاز می شود . چرا که جاه طلبی ناشی از درآمدهای سرشار از نفت که از اوایل دهه ی 50 آغاز می شود از اهمیت نقش تحقیقات در اذهان هیئت حاکمه می کاهد . این روند ادامه پیدا می کند تا در سال های 61 – 57 بواسطه ی پیروزی انقلاب اسلامی و درگیری های داخلی ، درصد بودجه ی تحقیقات از تولید ناخالص ملی به حداقل خود می رسد و از سال 62 به دلیل اتمام درگیری های داخلی و ثبات وضعیت کشور این درصد افزایش می یابد .

رشد چشمگیر بودجه ی تحقیقاتی از سال 69 به بعد رخ می دهد که تا سال 71 همچنان در حال افزایش بوده است . بدین لحاظ اگر بخواهیم از شاخص های تحقیقات و پژوهش در کشور سخن بگوئیم باید بنا را سال 1367 (سال اتمام جنگ ) بگیریم چرا که درگیر جنگ بودن عامل پائین بودن بودجه تحقیقاتی نیست ، شاخص های دیگر تحقیقات نیز در این سال ها رو به رشد بوده اند . شاخص هایی مثل تعداد محققان ، تعداد طرح های تحقیقاتی بودجه ی جاری و عمرانی دولت و سرانه ی بودجه ی تحقیقات به محقق و طرح های تحقیقاتی . همچنین شاخص های دیگری مثل تعداد مجلات نسبت به یکصد عضو هیئت علمی ، تعداد مقالات لاتین نسبت به یکصد عضو هیئت علمی ، تعداد کتاب نسبت به یکصد عضو هیئت علمی و فرصت های مطالعاتی نیز کم و بیش در حال افزایش بوده اند [3]

ارائه ی نظریات درباره ی تحقیق :

واژه ی تحقیق از زبان عربی گرفته شده است . در لغت به معنای درست کردن ، رسیدن ، پژوهش ، رسیدگی ، بررسی ، مطالعه ، حقیقت و واقعیت است . [4]

تحقیق از نظر روش شناسی عبارت است از کاربرد روش های علمی در حل یک مسئله یا پاسخگویی به یک سؤال .

جان بست معتقد است که بین اصطلاح تحقیق و روش های علمی تفاوت وجود دارد . اشاره می کند که تحقیق دارای فرایند رسمی تر و عقیق تر در اجرای روش تحلیل علمی است . در روش علمی برای پاسخگویی به یک سؤال یا حل یک مسئله باید پژوهشگر اقدام به تعریف مسأله ، صورت بندی فرضیه ، جمع آوری اطلاعات ، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری می کند با استفاده از مراحل فوق می توان بعنوان مثال ، به پرسش های چرا یک دانش آموز درس نمی خواند یا چرا دانش آموزی همکلاسی خود را مورد حمله قرار می دهد پاسخ داد . ولی فعالیت های انجام شده ممکن است مانند روش های تحقیق سازمان یافته نباشد . تحقیق کوشش مقطعی است که به منظور پاسخگویی به یک یا چند سؤال داده می شود

جان دیویی در کتاب منطق نظریه ی تحقیق ، تحقیق را چنین تعریف کرده است :

تحقیق عبارت است از تغییر کنترل شده یک موقعیت غیرثابت یا نا معین به موقعیتی که از لحاظ ویژگی ها در روابط کاملاً معین و ثابت است و در وضعی قرار دارد که عناصر موقعیت اصلی یا اولی به صورت یک کل متعد تغییر یافته اند . (شریعتمداری ، علی )

از دیدگاه کرلینجر ، تحقیق عبارت است از بررسی و مطالعه منظم ، کنترل شده و آزمایشی قضیه های فرضی درباره ی روابط احتمالی بین پدیده های طبیعی با دیدی انتقادی . اشکال عمده ای که بر این تحقیق وارد است ، توجه بیش از اندازه به نوعی پژوهش به نام تحقیق آزمایشی است . تحقیق آزمایشی تنها روش پاسخگویی به همه ی مسائل انسانی نیست . زیرا برخی مسائل ، گر چه ، به تحقیق آزمایشی ارتباط ندارند لیکن ارزش تفکر و تأمل را دارند .

تحقیق بعنوان یک فرایند پژوهشی یک فعالیت منظم است که در درست ترین شکل خود واجد دو شرط است (دلاور ، علی ، 1366)

1- کنترل دقیق ، شرطی که مانع تأثیر عوامل نامربوط و مزاحم می شود .

2- نمونه گیری صحیح ، اعتبار درونی و رعایت شرط دوم اعتبار بیرونی تحقیق را موجب می شود . هر تحقیق خاصی ممکن است اعتبار درونی یا اعتبار بیرونی داشته باشد یا نداشته باشد . منظور این نیست که در مواردی که اعتبار درونی یا اعتبار بیرونی در تحقیق اهمیت دارند می توان فقدان هر یک را نادیده گرفت ، بلکه (منظور این است که) مواردی یافت می شود که یکی از دو مسئله حساس نیست . تعریف تحقیق به موجب اعتبار درونی و بیرونی چهار ترکیب ممکن به وجود می آورد که آن ها را اصطلاحاً آزمایش ، مطالعه ، زمینه یابی و بررسی می نماییم .[5]

تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق :

چنانکه گزارش ملی تحقیقات نشان می دهد ، بر حسب پاره ای از شاخص ها کشور ایران در سطح تقریباً متوسط کشورهای جهان سوم قراردارد ولی فاصله ی آن تا کشورهای صنعتی پیشرفته بسیار زیاد است بعنوان مثال نسبت پژوهشگران و کارشناسان به هر یک میلیون نفر جمعیت 388 نفر است که از متوسط آمریکایی لاتین (364) و کشورهای عربی 363 کمی بیشتر است ولی از متوسط اروپا 2206 ، آمریکای شمالی 3359 و شوروی سابق 5892 بسیار کمتر است .

از حیث هزینه های ملی تحقیق نیز در سال 1371 در کشورها 22 میلیارد دلار صرف هزینه های تحقیقاتی شده است که حدود 4% تولید ناخالص ملی را شامل می شود . این رقم از متوسط آفریقا 25% کمی بیشتر ، از متوسط اروپا 92/2 درصد بسیار کمتر است و آن چه در مقایسه ی ایران بعنوان یک کشور جهان سومی با کشورهای توسعه یافته طرح می شود آن است که آیا اساساً این فاصله پرشدنی است؟ فهم این پرسش به کنکاش در حوزه ی گسترده ای از متغییرها و عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی می انجامد و پاسخ گفتن به آن بسیار دشوار به نظر می رسد . پس سعی شده است که مشکلات اساسی و اصلی نظام تحقیقاتی کشور را دریابیم و در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بعنوان الگو کاستی های اصلی را جستجو کنیم . چراغ راه هدایت ما در این جستجوها نظرات و دیدگاه های اساتید محترم دانشگاه هاست که در این مورد ابراز کرده اند . [6]

آیا پائین تر بودن شاخص های نظام تحقیقات در کشوری نظیر ایران را در مقایسه با کشورهای پیشرفته می توان چنین توجیه کرد که آن ها نیازمندی بیشتری به تحقیقات دارند و بعبارت دیگر در اداره ی امور در چنان سطحی از پیچیدگی ضرورت بیشتری برای پژوهش و تحقیق را ایجاب می کند اگر پاسخ به چنین پرسشی مثبت باشد پائین بودن شاخص های نظام تحقیقاتی در ایران روایگر عقب ماندگی نخواهد بود .

دکتر مشایخی ریاست مؤسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه با این ایده موافق نیستند و تصریح گردند :

ضرورت تحقیق و پژوهش ارتباط با رشد یافتگی جوامع ندارد و چه بسا که مسأله تحقیق در جوامع عقب مانده از ضرورت بیشتری هم برخوردار است چرا که اگر یک جامعه پیشرفته نیست سؤال مهمی که پیش رو دارد آن دست که چگونه معظل عقب ماندگی خود را جبران کند . بنابراین مسئله ی اساسی فهم این موضوع خواهد بود که چه عواملی سبب می شود که کشورهای توسعه نیافته در تعریف و تبیین مسائل خود نسبت به جوامع پیشرفته ناتوان تر باشند یکی از عواملی که فوراً به ذهن خطور می کند توان سرمایه گذاری در زمینه ی پژوهش و تحقیق است .[7]

چنانکه گزارش ملی تحقیقات بدان تصریح نموده است در مقابل 165/ 434 میلیارد دلار هزینه تحقیقاتی کشورهای توسعه یافته در زمینه ی تحقیقات مجموع هزینه های تحقیقات کشورهای در حال توسعه در جهان از حد 25/83 دلار تجاوز نکرده است و می توان چنین استنباط کرد که معضل اصلی پژوهش و تحقیق در ایران کمبود سرمایه گذاری در این زمینه است .

بنابراین افزایش هزینه های تحقیقاتی در حد توان اقتصاد می توان عقب ماندگی در این زمینه را جبران کند .

دکتر حسین عظیمی استاد دانشگاه :

ضمن آنکه بر ناتوانی منابع کشور بعنوان یکی از عوامل صحه می نهند اما اصرار دارند که بودجه مسأله ی عاجز نظام تحقیقاتی نیست تا آنجا که در جریان امور کشور هستم کمتر موردی یافته ام که مسأله ی مالی شکل اصلی تحقیقات باشد .

ولی افزود یکی از مشکلات عمیق فرهنگی و اجتماعی ما که گریبان مردم و تصمیم گیرندگان در مصادر امور را گرفته است ضعف فرهنگ علمی است .

دکتر خطیب الله صدر نژاد از دانشگاه صنعتی شریف :

از معضلات فرهنگی جامعه بعنوان عاملی فرا راه گسترش تحقیق یاد می کند به نظر ایشان یکی از معضلات اجتماعی و تاریخی ما که می تواند متأثر از نوع سابقه استعماری کشورها محسوب شوند فرهنگ گرایش به تحقیقات در بخش صنعت و تولید است .

به نظر دکتر عظیمی ، علاوه بر شکل بودجه و فقدان فرهنگ علمی معضل بزرگ دیگر نظام تحقیقاتی کشور فقدان نهادهای پژوهشی و تحقیقاتی است .

سه معضل بنیادین : فقدان بودجه ، ضعف فرهنگ علمی ، فقدان نهادهای مناسب تحقیقی بعنوان اساسی ترین عوامل شناخته شده هستند . [8]

بررسی وضعیت تحقیقات در ایران طی سال های 74- 1358 نشان می دهد علی رغم اقدامات انجام شده ، موقعیت و نقش تحقیقات به نحوی شایسته ، مورد توجه قرار نگرفته است . هر چند که در حد تأمین منابع مالی اقدامات نسبی صورت گرفته است .

مجموع اعتبارات دولتی بخش تحقیقات کشور در سال 1358 ، 7758 میلیون ریال بوده است . اعتبارات مذبور طی سال های 68 – 1358 به طور مرتب افزایش یافته است به گونه ای که 8/20 درصد رشد سالانه به 42373 میلیون ریال در سال 1367 رسیده است .

در سال 1358 نسبت اعتبارات تحقیقاتی به تولید ناخالص داخلی 13% بوده است این نسبت در سال های 60 و 61 به 11% کاهش یافته است . لیکن از سال 1362 به بعد مرتب سیر صعودی داشته است . بررسی عللی توقف یا عدم توقف طرح های پژوهشی به ترتیب اهمیت درصد : کمبود یا فقدان تجهیزات و وسایل (7/40 درصد) ، کمبود یا کاهش محقق ( 37 درصد ) ، ارزشیابی حین اجرای طرح ( 13 درصد ) ، تغییرات مدیریت ( 4/7 درصد ) و بالاخره سلیقه ی شخصی مدیریت ( 9/1 درصد ) . کمبود فقدان تجهیزات بالاترین نقش را در توقف طرح های تحقیقاتی داشته است .


تعداد صفحات:88


متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

3_1546937080_8127_3413_1396.zip0.15 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 73,900 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت