خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
دانلود پایان نامه روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد
قیمت : 74,200 تومان
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
دانلود پایان نامه روش تحقيق علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر
قیمت : 85,000 تومان
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
دانلود پایان نامه مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق
قیمت : 84,000 تومان
مقايسه سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی
مقايسه سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی
قیمت : 84,000 تومان
آشنایی با ما
سلام دوست گرامی، از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ بابت نظر ارزشمندتون سپاسگزاریم







ثبت نظر

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم

دانلود پایان نامه کارشناسی روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم


فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده ................................... 1

فصل اول : کلیات پژوهش ...................... 2

مقدمه .............................. 3

بیان مسأله ............................... 5

اهمیت و ضرورت پژوهش ....................... 7

اهداف پژوهش ................................... 8

فرضیه پژوهش .................................... 8

تعریف متغیرها .................................... 9

تعریف نظری ................................... 9

تعریف عملیاتی واژه ها ..................... 10

فصل دوم : ادبیات پژوهش ...................................... 14

تاریخچه ................................... 15

تعریف جرم ....................................... 18

اصول جرم شناسی ................................... 19

الف : علت ..................................... 19

ب : انگیزه ................................... 19

ج : شرط ..................................... 20

د : عامل ........................................ 20

عوامل جرم زا ................................ 21

عوامل بازدارنده .......................... 21

انواع طبقه بندی مجرمان بر حسب خصایل و سجایای اصلی 24

طبقه بندی کین برک ......................... 24

طبقه بندی لوسن ............................. 25

طبقه بندی کرچمر .......................... 26

طبقه بندی شلدن ......................... 27

طبقه بندی اشنایدر ........................... 28

تئوری های مربوط به جرم ...................... 29

محیط ...................................... 29

زمینه ............................................ 31

شخصیت ...................................... 32

وضعیت ....................................... 36

اشکال جرم .................................... 38

جرائم بدوی ................... 38

جرائم سودجویی ....................... 39

جرائم شبه قضایی ..................... 41

جرائم سازمان یافته و تشکیلاتی ................. 42

عوامل مستعد کننده روانی و انگیزه ارتکاب جرم .... 44

مبحث اول : عوامل مستعد کننده روانی ............ 44

غرور و خودخواهی ......................... 44

حرص و طمع ............................ 45

جرائم جنسی .............................. 45

جاه طلبی یا رفع نیاز ............................. 46

خشم و حالت تهاجمی .............................. 46

تنبلی .................................... 46

مبحث دوم : انگیزه ارتکاب انواع جرائم .......... 47

قتل .........................................

مسموم کردن ................................. 47

ایجاد حریق عمدی .......................... 48

سرقت ................. 49

کلاهبرداری .................... 50

انحرافات .............. 51

انواع اختلافات روانی از دیدگاه جرم شناسی ......... 51

جنون از دیدگاه جرم شناسی ........ 51

بیماری پارانویا از دیدگاه جرم شناسی ........... 52

بیماری اسکیزوفرنی از دیدگاه جرم شناسی ........ 52

بیماری مانی از دیدگاه جرم شناسی .................. 53

جنون ادواری از دیدگاه جرم شناسی ...........

پسیکوپاتها از دیدگاه جرم شناسی ............. 54

بیماری عصبی از دیدگاه جرم شناسی ............

انحرافات جنسی از دیدگاه جرم شناسی ......... 56

بیماری صرع از دیدگاه جرم شناسی .........

عقب ماندگی ذهنی از دیدگاه جرم شناسی .......... 58

تأثیر عوامل در شخصیت افراد و نقش عوامل فوق در بزهکاری افراد ............ 58

تأثیر عوامل ارثی در شخصیت افراد .............. 58

تأثیر عوامل مادرزادی در شخصیت افراد ... 62

تأثیر عوامل اکتسابی فردی و شخصیت افراد ....... 63

نقش هوش در شخصیت افراد .................... 65

تأثیر عوامل عمومی در شخصیت افراد ....... 66

نقش عوامل فوق در بزهکاری افراد ............. 69

سن و بزهکاری .......................... 74

عوامل بزهکاری کودکان و نوجوانان .............. 74

زنان و بزهکاری ........................... 77

انواع جرائم خاص زنان ......................... 79

پیشگیری از رفتارهای جنایی .................... 80

انواع روش های اصلاحی، تربیتی، درمانی و طرز اجرای آن 81

الف : روشهای مختلف در محیط بسته ............ 82

روش عمومی ......................... 82

روش انفرادی ............................ 82

روش مختلط ......................... 82

روش تدریجی ....................... 83

روش منطبق با شخصیت ...................... 83

ب : روش نیمه آزادی ......................... 83

ج : اجرای روش در محیط آزاد .................. 84

1. اجرای روش در محیط آزاد بدون مراقبت ......... 84

2. اجرای روش در محیط آزاد مراقبت ............. 85

طرز اجرای روش ها ...................... 85

1. جراحی ................................ 87

2. جراحی روانپزشکی .................... 87

3. درمان دارویی ............................. 87

4. روش تربیت با درمان پزشکی ................ 87

5. پسیکوتراپی ............................... 88

6. روانکاوی .................................. 88

آیا زندان مفید است؟ ......................... 89

فصل سوم : روش پژوهش ............................ 91

مقدمه ............................ 92

روش پژوهش .................................. 93

جامعه آماری ................................... 93

حجم نمونه .................................. 93

روش نمونه گیری ............................. 94

ابزار اندازه گیری ............................. 94

روش های تجزیه و تحلیل داده ها ............... 95

فصل چهارم : یافته های پژوهش ................. 96

مقدمه ..................................... 97

بررسی ویژگی های توصیفی گروه نمونه................ 98

جدول 1-4 .................................... 98

جدول 2-4 ...................................... 98

یافته های پژوهش .................................. 99

جدول 3-4 ...................................... 99

جدول 4-4 ...................................... 99

جدول 5-4 ..................................... 100

جدول 6-4 ..................................... 100

جدول 7-4 ..................................... 101

جدول 8-4 ..................................... 101

جدول 9-4 ...................................... 102

جدول 10-4 ................................. 102

جدول 11-4 ................................ 103

جدول 12-4 ................................... 103

جدول 13-4 .................................... 104

جدول 14-4 .................................. 104

جدول 15-4 .................................. 105

جدول 16-4 ................................... 105

جدول 17-4 ................................... 106

جدول 18-4 ................................. 106

جدول 19-4 .................................. 107

جدول 20-4 ................................. 107

جدول 21-4 .................................. 108

جدول 22-4 ................................... 108

جدول 23-4 .................................. 109

جدول 24-4 ................................. 109

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ................ 110

نتیجه گیری ............................... 111

محدودیت ها ............................... 113

پیشنهادهای کاربردی .......................... 114

پیشنهادهای پژوهشی ............................. 115

منابع .................... 116

ضمایم ...................................... 118


مقدمه

ریشه جرم و جنایت را می توان تا سپیده دم تاریخ بشری به واپس برد. از آن هنگامی که آدم و حوا به علت ارتکاب عمل نهی شده ای چون خوردن گندم از بهشت رانده شدند، و پسرشان قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند جرم آغاز راه کرد و از آن زمانی که آدمی با نگاهی حیرتناک و پرسش آمیز، صحنه دریده شدن بره آهویی گریز پا را در چنگ و دندان جانوری برافروخته از هراس گرسنگی دید، شالوده جامعه جرم آفرین نیز ریخته شد. از آن لحظه دردناک تاریخی به این سو جنایت همان جنایت باقی مانده اما همواره رنگ عوض کرد و سایه خود را بر گستره گیتی افکند. اینک ما روز به روز شاهد گسترش تبهکاری خشم و در دنیایی زندگی می کنیم که با هوس های جنسی، قتل، آدمخواری و آدم ربایی و ... آمیخته گردیده است و امنیت انسان معاصر را تهدید می کند و هیچ روزی نیست که در روزنامه ها و رسانه های گروهی از جرم ها و جنایت گفته نشود و خبرهای هیجان انگیز درباره آدم کشی، دزدی، خودکشی و ... در رأس خبرها نباشد! افزایش جرم در شهرهای بزرگ به حدی رسیده است که آرامش جای خود را به بحران سپرده و به تدریج واژه امنیت و آسایش در بسیاری موارد اعتبار خود را از دست داده است.

ریشه اصلی رفتارهای جنایی را باید در کل زندگی اجتماعی و نوع خاص روابط انسانی جستجو کرد.

انواع نابسامانیهای اقتصادی – اجتماعی چون فقر، تورم و گرانی، بیکاری، فقدان امنیت مالی و حقوقی و سایر عواملی که باعث محرومیت می شود زمینه مناسبی را برای ارتکاب جرم فراهم می آورد.

درباره اینکه چرا در جامعه جرم و جنایت روز به روز زیادتر می شود و چرا تبهکاری رواج می یابد جرم شناسان می گویند : این همه ریشه در آزمندی انسان روزگار ما دارد و علمای اخلاق گناه جرم آفرینی را به گردن زمانه بی رحم و فساد پذیر می اندازند و جامعه شناسان از ناهمترازی طبقات اجتماعی بر کشمکش فقر و ثروت سخن می گویند و بالاخره روانشناسان جنایی، تبهکار را در حکم بیماری می دانند که تحت تأثیر انگیزه های درونی و شرایط خاص محیطی دست به ارتکاب جرم زده است. اگر فزونی روزافزون بیمارانی روانی و کسانی را که بر اثر ناراحتیهای زندگی و فشارهای ساختاری خودکشی می کنند و یا مرتکب قتل می شوند در نظر آوریم می بینیم که بی نظمی فکری و سرکشی در جامعه حکمفرماست و هنر اعتدال و خویشتنداری و میانه روی که نشانه جامعه نیکبخت است از میان رفته است و اگر برای این نظام گسیختگی اجتماعی فکری نیندیشیم و تدبیری به کار نبندیم و راه کارهایی نیابیم، بیم آن می رود که شمار تبهکاران و بیماران روانی باز هم افزایش یابد و جامعه را به نابسامانی کشاند. بنابراین باید به دنبال علل اساسی که موجب وقوع جرم می شوند و از راه کشف عللی که بیشتر از فساد محیط یا عکس العمل های احساسات و تمایلات ناآگاه مجرم سرچشمه می گیرد از وقوع حوادث ناهنجار و جرائم کاست.

روانشناسی جنائی سعی دارد به هر کیفیت که ممکن است شخصیت مجرم را دریابد به این ترتیب هم در تربیت و اصلاح مجرم بکوشد و هم از وقوع جرم های احتمالی جلوگیری نماید.

بنابراین برای موفقیت در تدوین قوانین و برنامه ریزی جهت کنترل افراد مجرم و ممانعت از تکرار جرم لازم است که به بررسی خصایص روانی و اثرات محیطی افراد مجرم پرداخت.

(ستوده، 1381، صص 14و15).

بیان مسأله

در عصر حاضر شخصیت انسان ها مورد توجه شایانی قرار گرفته است. حتی خطرناک ترین مجرمین نظر جرمشناسان و روان شناسان را به خود معطوف داشته و بر عکس ایام گذشته که به مجرم با دیده عناد می نگریستند و اجتماع آنان را مطرود و غیرقابل اصلاح می پنداشت امروزه شخصیت مجرمین نیز مانند سایر افراد عادی تحت مطالعه درآمده است. جرم به منزله تخلف از قوانین اجرایی، عملی است که اکثر افراد جامعه آن را تأیید نمی کنند، مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد و یکی از انواع مجازات های مشخص شده به وسیله قانون را در پی دارد. (ویلیافر،1955، ص45).

عواملی که در ارتکاب جرم حائز اهمیت است شخصیت بزهکار است. بین شخصیت بزهکار در لحظه ارتکاب و شخصیت او که بتدریج تشکیل شده است همبستگی و ارتباط وجود دارد و بین جرم ارتکاب یافته و شخصیت مجرم رابطه و پیوستگی وجود دارد.

هنگامی که ویژگی های شخصیت چنان انعطاف ناپذیر و غیر انطباق می شوند که کارکرد فرد را به میزان چشمگیری مختل کنند، در این صورت به اختلال های شخصیت تبدیل می شوند، اختلال های شخصیت در واقع شیوه های نارسا و نامناسبی برای حل مسأله و کنار آمدن با فشار روانی هستند اغلب در اوایل نوجوانی بروز می کنند و در سراسر بزرگسالی ادامه می یابند روانشناسی جنایی با تکیه بر اصول روانشناسی، ویژگی های جسمانی، رفتاری عاطفی متهمان را مطالعه می کند، به انگیزه های خودآگاه و ناخودآگاه مجرمان پی برده و علل ارتکاب جرم را مشخص می نماید با پی بردن به شخصیت افراد، مسلم گردیده است که برخی از جرایم از شخصیت های خاصی ظاهر می گردد. (ستوده، 1381، ص 28).

هدف اصلی این پژوهش مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد متخلّف براساس نوع جرم مرتکب شده است که جرایم بررسی شده عبارتند از اعتیاد و فروش مواد مخدر- کلاهبرداری، جنایت و چک برگشتی – قتل و نزاع – رابطه نامشروع – سرقت در این پژوهش رابطه 11 ویژگی شخصیتی که عبارتند از (انحراف اجتماعی – روانی، پارانویا، هیپومانی، افسردگی، هیستری، ضعف روانی، اسکیزوفرنی – دروغ سنجی – مکانیسم دفاعی – خود بیمار انگاری – بد جلوه دادن خود (f) با متغیر جرایم مذکور در یک نمونه 70 نفره از مجرمین زندان مرکزی اصفهان برای آزمودن فرضیه پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.

اهمیت و ضرورت پژوهش

یکی از مهمترین هدف های پیشگیری و ممانعت از وقوع جرم است و این ممکن نیست مگر با فهم علل جرم برای پی بردن به علت تظاهر عملی ضد اجتماعی و اینکه عوامل سازنده آن مورد بررسی قرار گیرد به همین جهت بایستی قبل از آنکه رفتاری نابهنجار در یک جامعه آسایش افراد را در خطر بیندازد باید با تمام قوا به مبارزه عواملی که آن را شکل می دهند پرداخت و مانع وقوع آن شد و اگر اعمالی تبهکارانه تظاهر پیدا کرده بهترین طریقه نابودی آن مطالعه دقیق برای کشف علت وجودی آن ها می باشد بنابراین بایستی همواره در پی شناخت محیط و عوامل مختلف اجتماعی و فردی و شخصیتی که رفتارهای بزهکارانه گوناگون را به وجود می آورند باشیم.

چنین تحقیقی باعث خواهد شد تا از یک سو به کلیه خصوصیات مجرم آشنایی حاصل شود از سوی دیگر با توجه به این آشنایی می توان حدس زد که در آینده با چنین وضع و حالی چه رفتاری خواهد داشت. نکته مهمتر آن که پس از شناخت عوامل سازنده اعمال ضد اجتماعی در نزد بزهکاران می توان به ارزیابی آن ها پرداخت و ضمن مبارزه برای نابودی آن ها عاملی را که بیش از همه نقش ایفا کرده و بر سایر عوامل مسلط بوده است بازشناخت و در کل اجتماع اقدامات علیه آن را قویتر و وسیع تر نمود تا اجتماع و افراد از گزندش در امان بمانند.

گشودن پرونده شخصیت مجرم باعث خواهد شد تا بتوان تدابیر عاقلانه اتخاذ کرد و در سالم سازی این انسان ناسازگار و فراهم آوردن مقدمات بازگشت او به اجتماع به اقدامات مدبرانه ومنطقی دست زد بنابراین برای موفقیت در تدوین قوانین و برنامه ریزی جهت کنترل افراد مجرم و ممانعت از تکرار جرم لازم است که به بررسی خصایص روانی و اثرات محیطی افراد مجرم پرداخت.

همچنین از آن جایی که اساس رشد و تربیت افراد و نهایتاً شکل گیری شخصیت در دامان خانواده و توسط پدر و مادر صورت می گیرد در نظر گرفتن این مهم برای پیشگیری وقوع این مسائل بسیار مهم به چشم می خورد چرا که با یک پی ریزی شخصیت مناسب در خانواده ایی مساعد از وقوع بسیاری از این گونه کاستی های شخصیت که منجر به انواع جرایم مختلف می گردد پیشگیری به عمل می آید.

اهداف پژوهش

تعیین ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم.

فرضیه پژوهش

بین ویژگی های شخصیتی مجرمان براساس نوع جرم تفاوت معناداری وجود دارد.

تعریف متغیّر ها

تعریف نظری

جرم[1] : چیزی نیست جز کرداری که وجدان جمعی آن را ممنوع می کند و هر عملی که قوانین مقرر شده توسط قدرت سیاسی را نقص می کند. (شایان مهر، 1377، ص123).

شخصیت[2] : نظام تمایلات صفت و خصوصیات مخصوص یک فرد که تألیف عوامل زیستی، روانی و اجتماعی است که به طور اساسی تعیین کننده رفتار فرد است. شخصیت تشکیل می شود از عادات، گرایش ها و سایر خصوصیاتی که منشأشان هر چه باشد، به اقتضای آن ها رفتار یک فرد از رفتار فرد دیگری متفاوت می شود. در معنای عام این موضوع به معنای خصوصیات فکری، عقیدتی، نظری و همچنین الگوهای رفتاری و ساخت شناختی است که از آغاز در انسان تجلی می یابند و تا پایان عمر با تغییرات اندکی بر جا می مانند. (شایان مهر، 1377، ص65).

تعریف عملیاتی واژه ها

ویژگی های شخصیتی : مجموعه عواملی هستند که به وسیله پرسشنامه (MMPI) سنجیده شده است که منظور نمراتی است که آزمودنی های مورد پژوهش در مقیاس های مختلف آزمون شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI) می گیرند. مقایسه نمرات آزمودنی ها در مقایسه HS, D, Hy, Pd, Pa, Pt, Sc, Ma به عنوان شاخص هایی از میزان اختلالات روانی بین آزمودنی ها در نظر گرفته می شود. (گراث و مارنات، 1375، ص242).

مقیاس هیپوکندری[3] (HS)

برای تشخیص افراد مبتلا به هیپوکندری و کسانی که از نظر شخصیتی با هیپوکندری همسان هستند به کار می رود. افرادی که نمره های بالایی در این مقیاس می گیرند نه تنها نگرانی زیاد درباره بیماری از خود نشان می دهند، بلکه ممکن است اشخاصی خود محور، ناپخته، بدبین، ترشرو، نالان و پرخاشگر نافعال باشند.

شکوه هایشان معمولاً در ارتباط با دامنه وسیعی از ناراحتی های جسمانی است. یکی از اهداف مهم چنین شکوه هایی، کنترل و تحت تأثیر قراردادن دیگران است. افرادی که نمره های پایین می گیرند چنین شکوه هایی ندارند.

مقیاس افسردگی[4]

ماده های این مقیاس طبق طبقه بندی مجدد مقیاس محتوایی هریس و لینگوز نشانگر این ماده است که ماده ها پیرامون حوزه های آشفتگی فکر، کندی جسمانی، احساس ذهنی – افسردگی، بی تفاوتی روانی و بدکاری بدنی دور می زند. نمره های بالا ممکن است نشانگر مشکلاتی در یک یا چند مورد از حوزه های مذکور باشد.

مقیاس هیستری[5] (Hy)

این مقیاس در اصل به گونه ای طراحی شده است تا بیمارانی را که دچار اختلال حرکتی یا اختلال حسی روانزاد هستند مشخص می سازد. افرادی که نمره های بالایی در این مقیاس به دست می آورند احتمالا در مورد برخی از کارکردهای جسمانی شکوه دارند که انواع شکوه های جسمانی اغلب کاملاً اخص بوده و حوزه هایی مانند خواب منظم، سرگیجه، تهوع، سردردها و دردهای قفسه سینه یا قلب را در بر می گیرد. اینان احتمالا افرادی هستند که به ابراز وجود در جمع گرایش داشته و در جمع به آسانی جلوه گر می شوند. به آسانی و به سرعت با دیگران ارتباط برقرار می کنند، اما ارتباط شان ممکن است سطحی باشد. رویکرد آنان با دیگران اغلب ناپخته و خود محورانه است.

مقیاس انحراف اجتماعی – روانی[6] (Pd)

هدف این مقیاس سنجش سطح کلی سازگاری اجتماعی شخص است. سوال ها به حوزه هایی مانند میزان بیگانگی با افراد خانواده، تأثیرپذیری اجتماعی، مشکلات با مدرسه و صاحبان قدرت، و بیگانگی از خود و جامعه مربوط است. این افراد معمولاً خود را قربانی خانواده خویش می دانند و علیه آن عصیان می کنند، در برخورد اول دیگران را تحت تأثیر قرار می دهند اما به طور کلی روابط آن ها سطحی و ظاهری است.

مقیاس پارانویا[7] (Pa)

این مقیاس برای تشخیص افرادی که در شرایط پارانویید یا حالات پارانویید هستند طراحی شده. این مقیاس میزان حساسیت بین فردی، درستکاری و بدگمانی را در شخص اندازه گیری می کند. ماده های این مقیاس بر حوزه هایی مانند افکار به خود بستن، باور داشت های هذیانی، بدگمانی فراگیر، احساسات گزند و آسیب، باورهای شخصی – بزرگ منشی و خشکی بین فردی تمرکز یافته اند. هریس و لینگوز ماده های این مقیاس را به سه بخش نفوذ خارجی، احساسات به شدت جریحه دار شده و فضیلت اخلاقی تقسیم می کنند.

مقیاس پسیکاستنی[8] (ضعف روانی) (Pt)

ماده های این مقیاس در اصل برای اندازه گیری نشانه های ضعف روانی طراحی شدند. (اگر چه ضعف روانی اکنون دیگر به عنوان یک تشخیص مرضی بکار برده نمی شود) ضعف روانی شامل وسواس های فکری، وسواس های عملی، ترس های غیرمنطقی و تردید های افراطی است. کسانی که نمره های بالایی می گیرند احتمالا تنیده، غیر مصمم، به گونه وسواسی نگران بوده و مشکل عدم تمرکز دارند.

مقیاس اسکیزوفرنی[9] (Sc)

این مقیاس در اصل برای شناسایی افرادی که اختلال اسکیزوفرنیک یا شرایط شبه اسکیزوفرنیک را تجربه کرده اند طراحی شده. ماده های آن مواردی مانند بیگانگی اجتماعی، بی احساسی، روابط ضعیف خانوادگی، فرآیندهای فکری غیر معمول، و ادراک های نامأنوس را اندازه گیری می کنند و نمره بالا در این مقیاس نشانگر افرادی که عقاید نامعمول دارند، غیر متعارفند، و احتمالاً در تمرکز حواس و دقت دچار مشکل هستند. در خرده مقیاس های هریس و لینگوز محتوای ماده ها به بیگانگی اجتماعی و هیجان، فقدان تسلط بر خود، و تجارب حسی نامأنوس تقسیم می شود.

مقیاس هیپومانی[10] (Ma)

این مقیاسدر اصل برای تشخیص افرادی طراحی شد که علائم بیماری هیپومانی را تجربه می کنند که شامل دوره های متناوب شنگولی، تحریک پذیری افزایش یافته، فعالیت بی حاصل و زاید می باشد. ماده های این مقیاس پیرامون موضوع هایی مانند سطح انرژی، تحریک پذیری، خود خواهی و عظمت متمرکز شده اند. خرده مقیاس های هریس و لینگوز محتوای ماده ها را به دسته های غیر اخلاقی، شتاب روانی – حرکتی، خونسردی و نخوت طبقه بندی می کنند.

آزمون MMPI علاوه بر مقیاس های بالینی ذکر شده دارای سه مقیاس روایی (L.F.K)است که جهت تأیید و تشخیص و صحت و یا سقم پاسخ ها به کار می رود.

فصل دوم :

ادبیات پژوهش

تاریخچه

بر مبنای بررسی های تجربی و تحلیل های آماری، آیسنک شخصیت را دارای چهار عامل اصلی می داند. یکی از عوامل اصلی که با توانش مرتبط است، عامل هوش عمومی (G) می باشد و سه عامل مزاجی دیگر، برونگردی، نورزگرایی و پیسکوزگرایی نام دارد. آیسنک، بر این باور است که اگر چه عامل توانش، یکی از عواملی است که نقش مهمی را در ارتکاب جرم ایفاء می کند، اما در مقایسه با عوامل مزاجی اهمیت کمتری دارد.

آیسنک فرد برونگرد را با مشخصه های جامعه طلبی، برانگیختگی، خوش بینی و نیاز به محرک و تغییر محیط تعریف می کند. برونگردها به سرعت دچار تغییرات خلقی و پرخاشگری می شوند و معمولاً قابل اعتماد نیستند. از آنجا که افراد برونگرد (E) به محرک ها و تحریک هایی برای درهم شکستن احساس ملال ناشی از روزمرگی نیازمندند، با احتمال بیشتری از قانون سرپیچی می کنند و فرصت هایی را که برای انجام اعمال نامتفاوت یا حتی ضد اجتماعی پیش می آیند از دست نمی دهند، افزون بر این، برخی از ویژگی های نظام عصبی فرد برونگرد (E) نه تنها وی را به جستجوی محرک ها وا می دارد، بلکه مانع اکتساب و درونی سازی قوانین اجتماعی نیز می شود. نورزگرایی نیز مانند برونگردی، در رابطه ی بین شخصیت و جرم به عنوان یک متغیر معنادار عمل می کند.

این متغیرها که آن را گاهی هیجان پذیری نیز نامیده اند، منعکس کننده گونه ای آمادگی زیست شناختی برای واکنش جسمانی نسبت به رویدادهای تنیدگی زاست.

آیسنک، عقیده دارد که احتمال بروز رفتارهای مجرمانه در فرد هیجان پذیر، بیش از شخصی است که نمرات پایینی در این بعد بدست می آورد.

آیسنک عقیده دارد که مانند برونگردی و نورزگرایی، پیسکوزگرایی نیز یکی از ویژگی های برجسته جامعه ی مجرمان است و بخصوص در آن هایی که به جرایم خشونت آمیز دست می زنند، بسیار بارز می باشد. (دادستان، 1382، ص156).

برخی از نظریه ها در چهارچوب روان پریشی مانند نظریه ی رکلس ردینز عقیده دارند که «تصور از خود» دارای نقش حیاتی در تحول رفتار مجرمانه است. پژوهش هایی که از این زاویه انجام شده اند، نشان داده اند که سطح «حرمت خود» در گروه های مجرمین، پایین تر از غیر مجرمین است. (برنت و همکاران، 1992، ص 89).

بعضی از روانشناسان، انحراف را بر حسب نقص شخصیت توجیه می کنند، در نتیجه این پژوهشگران احساس انحراف را بیش از آنکه به ژن های غیرعادی نسبت دهند، به تجربه های نابهنجار نسبت می دهند. (ستوده، 1372، ص 111).

یوشل و سامنو (1979)، ادعا نموده اند که بزهکاری، یکی از ویژگی های شخصیت می باشد، اما باید توجه داشت که آن ها از نظریه ی آیزنک که شخصیت را به صورت یک ویژگی ذاتی ناشی از سیستم عصبی توصیف می کرد، پیروی نمی کنند، بلکه آن ها نوع شناخت و بینش را مدنظر قرار می داند که بر نقش پیش داوری و اشتباه در تفکر در رفتار بزهکاری تأکید می نمود. آن ها اعتقاد داشتند که شخصیت فرد، شدیداً تحت تأثیر تعامل والدین – کودک در دوران کودکی می باشد و در طول دوران زندگی رشد می نماید. یوشل و سامنو، بر این باور بودند که کل رفتار انسان نتیجه ی روند یک تفکر معقول است. افراد مجرم یا بزهکار به دلیل اشتباه و پیش داوری در افکارشان به یک مرحله ی رفتاری می رسند که برای اکثر مردم غیر قابل قبول می باشد. یوشل سون و سامنو براساس مصاحبه ای که از 240 متخلف مرد که از گروه مختلف شامل بیمارستان های روانپزشکی و درمانگاه نیز می شد، به این نتیجه رسیدند که ویژگی های شخصیت افراد بزهکار، دارای چهل نوع اشتباه فکری است. (پو تواین و سامونز، 1383، ص256).



تعداد صفحات:135

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

17_1521274119_5783_3413_1240.zip0.12 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 74,500 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت